• Ikke-tenkende: En Swedbergiansk analyse av kunstig intelligens i kommunikasjon 

      Kjæret, Jonas Parcival (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-02)
      Dette studiet undersøker om og hvordan kunstig intelligens (KI) deltar i kommunikasjon. Jeg anvender en Swedbergiansk teoretiseringsprosess med spesielt fokus på førstudie som metodikk for å belyse denne problemstillingen. Jeg utarbeider et begrep, ikke-tenkende, som gir et nytt og relevant perspektiv for å forstå hvordan KI deltar i kommunikasjon. Min konklusjon er at, avhengig av det konseptuelle ...
    • Implementing Holocaust literature in Social Studies English and English Literature and Culture in Norwegian upper secondary schools 

      Bergum-Israel, Karina Ariella (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-12-15)
      This thesis looks at how the Holocaust can be taught about in the subjects Social Studies English and English Literature and Culture in Norwegian Upper Secondary Schools by reading personal narratives of the Holocaust: Maus by Art Spiegelman, Jack and Rochelle: A Holocaust Story of Love and Resistance by Lawrence Sutin, The Shawl by Cynthia Ozick and the poems Never Shall I Forget by Elie Wiesel, ...
    • "Industrikonge" og "landssviker". Historiebruk og historieglemsel på Melbu 

      Dahl, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Det er særlig en periode og en mann som står sterkt i Melbus lokalhistorie. På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, skjedde det en rivende utvikling på det lille handelstedet. Christian Frederiksen blir betraktet som mannen som nærmest egenhendig omskapte Melbu fra å være et lite handelsted til å bli et industrielt næringslivssentrum i Nord-Norge. Hans visjonære stil og iboende ...
    • An interdisciplinary project on the post-colonial novel Remembering Babylon 

      Gregersen, Ida Aalstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-29)
      My objective of this thesis is to do a scrutiny of the post-colonial novel Remembering Babylon and investigate in which ways the novel could form the basis of an interdisciplinary project on British colonialism in the two subjects English and history at upper secondary school, VG2. Embedded in the layers of history and emerging as a major theme in Remembering Babylon is the sense of identity. Central ...
    • Introduksjonsordning for nyankomne innvandrere 

      Amjad, Danish (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad kan introduksjonsordning sies å være vellykket – om de politiske og pedagogiske målene oppnås. Oppgaven har benyttet seg av John Goodlads teori om vid læreplansforståelse (curriculum). Materialet er basert på intervju med seks lærere og seks deltagere knyttet til introduksjonsordning og en kategoribasert analyse har blitt tatt i bruk for å ...
    • Isolerte samfunn? Spanskesyken i Kautokeino og Karasjok (1918-20) 

      Nygaard, Ingrid Hellem (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      Spanskesyken er estimert til å ha tatt livet av mellom 50 og 100 millioner mennesker. Tidligere forskning har vist at hvor dødelig denne pandemien var, varierte mye mellom folkegrupper og geografiske områder. I denne oppgaven er det sett nærmere på individdata for mortaliteten i Kautokeino og Karasjok under spanskesyken årene 1918-20. Aldersfordelingen av dødeligheten er undersøkt med utgangspunkt ...
    • Israel-Palestina-konflikten i norske lærebøker 

      Vestøl, Karine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Norske holdninger til konflikten mellom israelere og palestinere har endret seg over tid. I tiårene etter andre verdenskrig gav Norge nærmest betingelsesløs støtte til den nye jødiske staten. I løpet av 1970- og 1980-tallet foregikk det en endring i norsk opinion og norsk offisiell utenrikspolitikk. Frem til år 2000 måtte lærebøker i videregående opplæring gjennomgå en statlig godkjenning. Oppgaven ...
    • It's not how smart you are, it's how you're smart : an MI-theory focussed study on the English subject 

      Johnsen, Steffen Zahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      The main objective of this thesis was to research whether or not books used in teaching pupils in schools took into consideration the aims of the Norwegian government regulations and the theory of multiple intelligences, which coincide in several aspects. In order to do achieve this objective, two books used in teaching pupils in the first year English in the programmes for general studies were ...
    • Jakobittbevegelsen, slaget ved Culloden Moor 1746 og skotsk nasjonalisme: Hvordan jakobittbevegelsen utviklet seg fra å være en britisk bevegelse til å bli et symboluttrykk for de skotske høylenderne og den skotske nasjonalismen 

      Lia, Karoline Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Etter at sønnen hans, James Edward, ble døpt katolsk, var James II tvunget til å abdisere den britiske tronen og rømte til Frankrike i 1688. Det protestantiske parlamentet var bekymret for å få en katolsk tronarving, og ba William III av Orange om hjelp til å fjerne James II fra makten. James II kom derimot tilbake og provoserte fram det som senere ble referert til som ‘den ærerike revolusjonen’ ...
    • Jeg - skogens konge : språklige bilder i dikt skrevet av elever i videregående skole 

      Lånke, May (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      I arbeidet med denne masteroppgaven har jeg utvikla og gjennomført to ulike undervisningsopplegg i diktskriving for elever i videregående skole. Jeg har kalt det ene et leserorientert undervisningsopplegg og det andre et skriverorientert. I det leserorienterte opplegget er hensikten at elevene skal være bevisste på at de skriver for noen, og at de skal prøve ut ulike måter teksten kan kommunisere ...
    • Jødeaksjonene i Tromsø. Planlegging og gjennomføring. 

      Mork, Gunhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-20)
      Oppgaven omhandler de ulike jødeaksjonene som rammet jødene i Tromsø under 2. verdenskrig. Den ser på instrukser, lovbestemmelser og forskrifter som ble innført i tiden før jødeaksjonene og de ulike familiene som ble rammet. Den har et didaktisk perspektiv, med fokus på hvorfor de lokale jødeaksjonene er relevante i historieundervisning i ungdomsskole og videregående skole.
    • Kampen om de kalde kyster. Spitsbergenspørsmålet og norsk pressgruppepolitikk 1905-1920 

      Eilertsen, Asgeir (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Denne masteroppgaven tar for seg de såkalte Spitsbergen-forskernes utvikling som en vitenskapelig pressgruppe i perioden 1906–1920. Oppgaven søker å kartlegge deres bruk av aviser for å få politisk gjennomslag, samt hvordan avisene representerte forskernes arbeid i det offentlige ordskiftet. Tidligere forskning har fastslått at Spitsbergen-forskerne hadde stor påvirkning angående Norges overtakelse ...
    • Kjønn og kjønnsroller i lærebøker i religion og etikkfaget i den videregående skolen : en tekstanalyse 

      Tuft, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-08)
      Denne masteroppgaven i religionsvitenskap er en tekstanalyse av lærebøker i religion og etikkfaget i den videregående skolen. Følgende bøker er med i denne analysen: I samme verden utgitt av Cappelen og skrevet av Ole Andreas Kvamme, Eva Mila Lindhardt og Agnethe Steineger, Tro og Tanke utgitt av Aschehoug og er skrevet av Gunnar Heiene, Bjørn Myhre, Jan Opsal, Harald Skottene og Arna Østnor, og ...
    • Kjønnsvurderingsgapet - Hvorfor gjør gutter det relativt bedre på eksamen enn jenter? 

      Lien, Herman Hovda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne oppgaven er kjønnsulikhet i skolen. Mer konkret er problemstillingen min kjønnsvurderingsgapet – hvorfor gjør gutter det relativt bedre på eksamen enn jenter?. Jenter gjør det bedre i skolen uansett vurderingsform, men guttene minker altså forspranget på eksamen når de vurderes av eksterne sensorer. Dette fenomenet kaller jeg kjønnsvurderingsgapet. Det som foreligger av forskning ...
    • Kollaborasjon og rettsoppgjør. Oppgjørene mot A/S Konstruksjon og Entreprenør, Lie, Darre Nilsen A/S. 

      Andersen, Espen Haug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Rettsoppgjøret som fant sted etter krigen var omfattende, og dette gjaldt spesielt for de økonomiske landssviksakene. Denne oppgaven er en studie av landssviksaker innenfor det økonomiske rettsoppgjøret. Oppgaven begrenser seg til landssviksaken mot lederne av firmaet Entreprenør, Lie, Darre Nilsen A/S og saken mot lederen for A/S Konstruksjon. Begge firmaene hadde en omfattende virksomhet under ...
    • Kollektivt minne og museum – Narvik 1940. Røde Kors Krigsminnemuseum og Narviksenterets rolle og funksjon som formidler av kollektive minner knyttet til krigshendelsene i og rundt Narvik i 1940 

      Dahl, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Historien og de kollektive minnene om andre verdenskrig har mange forskjellige vinkler og tilnærminger, og museet har en helt sentral plass som formidler av disse. Røde Kors Krigsminnemuseum i Narvik åpnet i mars 1964. Gjennom en utvikling på over 50 år, har en institusjon for historisk formidling vært et bevaringssted for krigshistoriske gjenstander som har blitt presentert for et bredt utvalg av ...
    • Kolonitiden. En komparativ analyse av norske og danske lærebøker om kolonialisering og kolonitiden 

      Eilertsen, Tobias Stein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Et komparativt studie om moderne norske og danske historiebæker skrevet etter siste revidering av landenes siste revidering av læreplan K06 og Gymnasiereformen 05 med særlig fokus på dansk-norsk kolonitid, hva som er utelutt og hva som er tatt med, likheter og ulikheter forøvrig om kolonitid.
    • Kommunikasjon under den andre Berlin-krisen 

      Bækkelund, Torstein Arnekleiv (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Oppgaven dreier seg om betydningen av kommunikasjon mellom stormaktene under den andre Berlin-krisen. Avhandlingen dekker tidsperioden mellom 1958, da Nikita Khrusjtsjov kom med sitt Berlin-ultimatum, til 1961 for å få med ettervirkningene av krisa etter høydepunktene for konflikten. Innenfor denne tidsperioden tar oppgaven for seg kommunikasjon gjennom utsagn og handlinger. Oppgaven går kronologisk ...
    • Kompetanse for fremtiden i historiefaget på videregående skole. En historiedidaktisk studie av utformingen av Fagfornyelsen 

      Ulriksen, Christian Marelius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      I Fagfornyelsen har kompetansebegrepet blitt tydeligere definert. Et av de mest uttalte formålene er at det skal være mer fokus på metode som kan brukes uavhengig av kunnskapsområde og på tvers av fag, i et forsøk på å tilpasse seg fremtidens kunnskapsbehov. En konsekvens av et metodefokus i skolefaget historie kan medføre til at konkrete historiske kunnskaper ikke får like stor plass i undervisningen. ...
    • Kong Haakon VII og Nordahl Grieg i informasjonskontorets publikasjoner: den symbolske krigføringen under den andre verdenskrig. 

      Grasbakken, Simen Magnus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen er bruken av kong Haakon VII og Nordahl Grieg i informasjonskontorets publikasjoner, og her særlig gjennom tidsskriftet Det Frie Norge. Informasjonskontoret er ikke skrevet mye om i norsk historiografi til nå. Denne avhandlingen håper å vise at det er en fruktbar retning innenfor andre verdenskrig-forskning. Regjeringens informasjonskontor ble opprettet av ...