• Debatten om kunnskapsløftet og endringer i historiefaget 

      Mathisen, Audun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-09-03)
      En masteroppgave som tar for seg læreplanreformen Kunnskapsløftet og så kalt K06 eller LK06. Debatten rundt Kunnskapsløftet, endringer i læreplanene, med et fokus på historiefaget i den videregående skole. Oppgaven handler om den offentlige politiske debatten som begynte på 2000-tallet. Etter norske elevers resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen ble det fra politisk hold ment at man ...
    • Dei falnes dal: 80 år med minne og gløymsle om den spanske borgarkrigen 

      Sælthun, Sigurd (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      I dei siste åra har Spania vore utsett for ei gradvis aukande splid i synet på Den spanske borgarkrigen og diktaturet som fulgte. Under overgangen til demokrati valgte ein å ikkje behandle fortida, men inngjekk i staden ei uskreven pakt om å ikkje omtale den. Når denne pakta vart broten i 2000 førte det til ei større minnekonflikt braut ut, splitta samfunnet og åpna gamle sår. I senter for denne ...
    • Demokratibegrepet i grunnskolens læreplaner. En historiefaglig analyse av bruk og fremstilling av demokratibegrepet i norske læreplaner for grunnskolen 1974-2020 

      Svensson, Erik Mjønes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-15)
      Denne oppgaven er en historiefaglig analyse av grunnskolens læreplaners bruk og fremstilling av demokratibegrepet. Oppgaven tar for seg de ferdigstilte læreplanene Mønsterplan av 1974, Mønsterplan av 1987, Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen av 1997, Kunnskapsløftet av 2006, og det ikke enda ferdigstilte Læreplanverket av 2020. Videre i oppgaven drøftes demokratiske muligheter og utfordringer ...
    • Demokratiopplæring i samfunnsfag. En kvalitativ studie om samfunnsfaglæreres erfaringer knyttet til aktivitet og deltakelse 

      Weigama, Lene Ingilæ (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag Temaet for masteroppgaven er demokratiopplæring i samfunnsfag. Hensikten er å få en oversikt over hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole underviser i demokrati. Gjennom kvalitativ metode basert på observasjon og intervju skal jeg forsøke å finne ut hvilken rolle aktivitet og deltakelse har i demokratiopplæringen. Utvalget består av tre informanter som underviser i samfunnsfag ved ...
    • Den fådelte bygdeskolen - hjertet i bygda. Læreres perspektiver på den fådelte bygdeskolen 

      Engan, Kaja Amalie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Denne studien har belyst noen av perspektivene et utvalg lærere har på viktigheten av den fådelte bygdeskolen. I dag lever vi en globalisert verden hvor sentralisering er et faktum. En av konsekvensene av sentralisering er at fådelte bygdeskoler blir lagt ned. Denne studien skal belyse både fordeler og utfordringer med fådelte skoler, forholdet mellom skolen og lokalsamfunnet, bruk av skole og ...
    • «Den lovbeskyttede prostitution». En diskursanalytisk fremstilling av prostitusjonen i Tromsø 1886 – 1910 

      Steinvik, Rainer Madsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I Tromsø fikk man aldri innført den strenge kontrollen over prostitusjon som ble satt i verk i flere større norske byer mot slutten av 1800-tallet. Uttrykket «den lovbeskyttede prostitution» stammer fra debatten som knyttet seg til dette og ble brukt av enkelte som ønsket strengere tiltak mot den omstridte sexhandelen. Begrepet retter ikke bare en pekefinger mot samtidens lovgivning, men beskriver ...
    • Den norske boikotten av OL i Moskva i 1980: Boikott-vedtaket med hovedfokus på de norske idrettsutøverne 

      Saunes, Martin Kirkpatrick (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne oppgaven er en analyse av de norske idrettsutøverne sin deltagelse i debatten rundt boikotten av OL i Moskva i 1980. Etter Sovjetunionens invasjonen av Afghanistan i 1979 ble forskjellige sanksjoner ovenfor landet foreslått, og boikotten av olympiaden var en av de. Norsk idrett hadde siden andre verdenskrig vært preget av autonomi, noe som gjorde at idretten selv som skulle ta beslutningen om ...
    • "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? 

      Sæten, Trond (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-23)
      Selv om den andre verdenskrig sluttet for over 66 år siden, er interessen rundt emnet ennå stor. I den senere tid har det oppstått en debatt i nordnorsk media. Debatten går ut på at det er store hull i norsk krigshistorie, og at krigsinnsatsen og krigsårene i Nord-Norge er glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen, norgeshistorien og det norske samfunnet. Er det noe sannhet i disse ...
    • “…….det er ikke kjønn det kommer an på …..” : en undersøkelse av ulike holdninger til historie og historieundervisning blant gutter og jenter 

      Reinholdtsen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-28)
      Oppgaven tar for seg jenter og gutters ulike holdninger til historie og historieundervisning. Den er basert på en spørreundersøkelse som ble utført i to klasser på en skolen i Tromsø. Det ble også gjennomført intervjuer med utvalgte elever. Hovedmålet med oppgaven var å finne ut om gutter er mer interesserte i historie enn jenter og hvorfor det eventuelt kunne være slik.
    • "Det er litt vanskelig å skulle lage en CV til hvordan man er". En kvalitativ studie av Facebook som arena for unge voksne. 

      Strand, Christin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne studien fokuserer på hva slags arena Facebook er for unge voksne. Jeg har blant annet brukt teori om jevnaldersosialisering for å forstå hvilken betydning Facebook spiller i livet til unge voksne. Det empiriske datamaterialet som benyttes i denne studien er basert på syv kvalitative intervju. Denne studien bærer preg av et perspektiv der jeg vektlegger et dialektisk forhold mellom teknologi ...
    • "Det er vanskelig". Undervisning om kjønn og seksualitet i skolen 

      Thode, Idunn Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Denne teksten forsøker på grunnlag av kvalitative intervjuer med lærere og helsesøstre å finne ut hvilke forestillinger om kjønn og seksualitet som ligger til grunn for den undervisningen som gis om temaet i ungdomsskolen. To skoler er besøkt: en urban og en rural. På den urbane skolen gjennomføres seksualundervisning av helsesøster, medisinstudenter som har eget opplegg med elevene, og i naturfag ...
    • Det religiøse rasjonalitetsparadokset. En sosiologisk analyse av hvordan moderne mennesker kan kombinere religion og rasjonalitet 

      Moskvil, Martin Nicolai (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I denne sosiologiske analysen har det blitt produsert en teori som forklarer hvordan tilsynelatende rasjonelle individer, som også er religiøse, håndterer spenningen mellom religion og rasjonalitet. Gjennom begrepsavklaring av religion og rasjonalitet har jeg illustrert hvordan det er en spenning mellom disse to begrepene. Dette fenomenet har blitt observert, hovedsakelig gjennom journalistiske ...
    • Det tvetydige i apokalypsen – en økokritisk lesning av Afrodites basseng av Gert Nygårdshaug 

      Hansen, Inger Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-05)
      Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg Gert Nygårdshaug roman Afrodites basseng. Romanen forteller om en apokalypse: En eksplosiv skogvekst gror igjen jordas overflate og utsletter majoriteten av menneskeheten. I oppgaven analyserer jeg romanen i et økokritisk perspektiv. Økokritikken undersøker hvordan naturen er representert i en tekst, og hvordan menneskets relasjon til den ikke-menneskelige ...
    • Didrik Pining (ca.1430-1490): Eventyrer og embetsmann 

      Moen, Mikael Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne oppgaven tar for seg Didrik Pinings liv og virke fra ca. 1430 – 1490 og ser på hva hans tid som hirdstjore på Island kan si oss om situasjonen på Island som var fylt med handelskonkurranse og konflikter mellom tyske og engelske kjøpmenn. Her blir det tatt en gjennomgang av hans opphav fra den tyske uavhengige hanseatiske handelsbyen Hildesheim hvor han ble født, hans tid som kaper, hans ...
    • Digital historiesimulering i undervisning. Muligheter og begrensninger 

      Stensletten, Ari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Avhandlingen belyser bruken av historiesimulerende spill i undervisning. Bakgrunnen for dette er at historiefaget mangler en del arbeid rundt emnet. Sentralt i avhandlingen er et feltarbeid ved Rothaugen skole, som observerte et pilotprosjekt der dataspillet This War of Mine ble brukt i historieundervisningen. Avhandlingen introduserer digitale spill som historie, og historiesimulering i undervisning ...
    • Digital mobbing og krav til lærerrollen : en sosiologisk problematisering av opplæringsloven 

      Walbye, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-18)
      Digital mobbing er et alvorlig og økende problem for elever i den norske skolen. Digital mobbing er et relativt nytt fenomen, selv om mobbing ikke nødvendigvis er det. Gjennom samfunnets og skolenes økte tilgang til digitale verktøy og sosiale medier støter skoler og lærere rundt om i landet på nye krav og utfordringer. Den gylne regel blir ofte omtalt i sammenheng med digitale mobbesituasjoner. I ...
    • Digitalisering i skolen: en stein til byrden eller en kilde til økt kunnskap? En kvalitativ dokumentanalyse av et utvalg aktørers tanker og fortellinger om den digitale skolen 

      Hanssen, Ingrid Kvalø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)
      Denne oppgaven handler om den digitale skolens rolle i utredelsen av sosiale ulikheter blant norske barn i dag. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke tanker og fortellinger aktører fra skolefeltet har om den digitale skolen, og hvorvidt disse fortellingene kan si noe om den sosiale ulikheten. Det har også vært et mål og kartlegge hvordan opplæringen i digitale ferdigheter foregår i dag, og om ...
    • "Du ønsker jo en dialog med så mange som mulig". Hvordan lærere jobber for å utvikle elevers muntlige ferdigheter i samfunnsfag 

      Veigård, Pia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Tema for denne oppgaven er muntlighet, og problemstillingen jeg har undersøkt, er: Hvordan jobber lærere med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter i samfunnsfag? Problemstillingen er undersøkt med et kvalitativt forskningsdesign, hvor metodene som er brukt er intervju og observasjon. Informantene er tre lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomsskole. Vygotskys sosiokulturelle læringsteori ...
    • Dyktige midler. En studie av upaya-begrepet i mahayanabuddhismen 

      Nordbakken, Sofie Hedvig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne avhandlingen er basert på et feltarbeid jeg har utført i Kyoto i Japan hvor formålet har vært å samle inn visuelt materiale, for å analysere bruk av upaya ved forskjellige mahayanabuddhistiske templer i dagens Japan.
    • Elevers begrepsforståelse i skolens historiefag. En historiedidaktisk studie 

      Magnesholen, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      Å oppnå faglig begrepsforståelse er noe lærere skal forsøke og utvikle hos elevene i skolen, men hva om elevene utvikler sin egen måte å forstå begreper på? Denne oppgaven er først og fremst en teoretisk historiedidaktisk oppgave hvor det blir lagt fram hva som skal øke elevenes historiefaglige forståelse gjennom nøkkelbegreper og innholdsbegreper. Historiebevissthet er også et aspekt elevene forstår ...