Hvordan påvirker skolen elevenes frafall i videregående skole? En panelanalyse fra perioden 2015-2018 for videregående skoler i Norge
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16181Date
2019-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bjørnestad, Mia CamillaAbstract
I dagens samfunn er det et stort fokus på gjennomføring av videregående opplæring. Det påvirker ikke bare individet som ikke fullfører men også samfunnet som helhet. Ved å ikke fullføre videregående opplæring er sannsynligheten for å være utenfor dagens samfunn stor. Formålet med denne oppgaven var å undersøke om skolen har en påvirkning på frafall i videregående opplæring. Analysen er gjort på paneldata fra 3 skoleår for å se om det er forhold som påvirker frafallet. Det er også brukt random effekt metoden for også se på variabler som ikke endrer seg over tid.
Forhold som kommer frem av analysen er at jo høyere elevtall jo mindre frafall har skolene, noe som gjelder for begge utdanningsretningene. Private skoler har mindre frafall på studiespesialiserende utdanningsprogram men har motsatt effekt på yrkesfaglige utdanningsprogram.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: