Ledergrep for å utvikle et godt læringsmiljø
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1622Dato
2008-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jakobsen, Stein RoarSammendrag
Kombinasjon student – rektor motiverte meg til å gjøre et forskningsarbeid som retter fokus på læringsmiljøet, kompetanseheving og kartlegging av skolekulturen. Med utgangspunkt i egen arbeidsplass formulerte jeg følgende forskningsspørsmål: Hva bør «Heia skole» vektlegge i sitt arbeid med utvikling av et godt læringsmiljø, og hvordan kan jeg som rektor lede disse prosessene?
Forskningsspørsmålet er belyst ved en kvalitativ tilnærming ved bruk av aksjonforskning og aksjonslæring som metode. En analyse av skolens planverk og brukerundersøkelser beskriver skolens nå-situasjon. Denne ble presentert kollegiet som en første aksjon for å implementere forskningsarbeidet. Prosessen resulterte i starten på et aksjonslæringsprogram rettet mot lærernes ønske om å bli bedre i å veilede elevene i sitt læringsarbeid.
Som en andre aksjon ble skolekulturen underlagt en analyse etter brevmetoden (Berg 1999). Utsagn i brevene ble analysert og plassert inn i dimensjonene samhandling, planlegging og forandring, med underliggende kategorier som egen arbeidssituasjon, organisasjon som helhet og relasjoner.
Forskningsarbeidet viser en skole med lite mobbing og problematferd. Elevene trives og de er motiverte. Samarbeidskulturen i kollegiet framstår som svak, både i innhold og form. Dette gir utfordringer knyttet til organisering av skoleuka, tilrettelegging for individuell og kollektiv læring samt styrking av aktørberedskapen.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: