Viser treff 141-160 av 324

    • Arbeidsrettet norskopplæring - et helhetlig læringsrom 

      Kornbakk, Karoline Dalheim; Idrupsen, Marte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      Temaet for denne mastergradsavhandlingen er arbeidsrettet norskopplæring. Prosjektet har hatt som siktemål å undersøke en ny opplæringsmodell som skal etableres på et læringssenter i Norge. Modellen er en omstrukturering av tiltak i introduksjonsprogrammet, og deltakere innenfor rammene av denne er voksne innvandrere og flyktninger som skal lære norsk. Opplæringsmodellen bygger på en kombinasjon av ...
    • Nominatiiva vai akkusatiiva? Davvisámegiela studeanttaid kásusoahppan 

      Dominczak, Katarzyna Zofia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Masterbarggus guorahalan mo davvisámegiela L2-studeanttat geavahit nominatiivva ja akkusatiivva čállosiin, maid sii leat geigen UiT sámegiela jahkeoahpu nuppi lohkanbajis. Materiálas leat 15.000 sáni ja oktiibuot 3530 nominatiiva- ja akkusatiivadáhpáhusa njealji áigemuttus (B1-, B2-, B3-, E-materiálatiippat). Teorehtalaš lahkonanvuogi vuođđudan gaskagielaid dutkamii ja kognitiivva oahppanteoriijaide. ...
    • La enseñanza del imperfecto y del indefinido a través de estilos de aprendizaje. Un análisis aplicado a estudiantes de lengua materna noruega 

      Mikkelsen, Helene Nordmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      In this thesis, I explore different ways of creating activities for high school students in Norway in order to help them practice the distinction between imperfective and indefinite. The different activities are designed taking into account the different learning styles. The thesis, moreover, reflects over the importance of motivation and the different approaches to teaching.
    • El perfecto en el español hablado en Galicia. Un estudio gramatical sobre usos y marcadores temporales 

      Johannessen, Sindre Viljar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-26)
      This master’s thesis explores the use of the verb tense perfect in the Spanish language spoken in Galicia, in given grammatical contexts. The perfect tense in Galicia is known to be of little use, even though it is a very common verb tense in the standardized Spanish of Spain. In this work we seek to explore the extend of its utilization and find out if there are contexts or situations where the ...
    • La flexión voseante en subjuntivo en Argentina. Un estudio gramatical y sociolingüístico 

      Slapgaard, Nora (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-26)
      The purpose of this study is to provide a deeper understanding of a grammatical field in which there has been limited research. This study concentrates on the inflection of “voseo” in the subjunctive, examining the use of “voseo” in Argentina and investigating whether various social factors such as gender, age and geographic area influence its use. In conducting this study, a quantitative research ...
    • Marcos cognitivos y argumentaciones en el debate sobre el aborto. Un análisis del debate de aborto por violación en Ecuador 

      Sánchez-Solvang, Miriam (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)
      I denne oppgaven diskuteres de kognitive rammene og argumentasjonen rundt debatten angående abort ved voldtekt i Ecuador. Abort er et vanskelig tema, og i Ecuador er det kun tillatt å gjennomføre en abort dersom den gravides liv og helse står i fare, og/eller dersom graviditeten er et resultat av en voldtekt av en kvinne med en intellektuell funksjonshemming. Høsten 2019 ble det gjennomført en ...
    • La enseñanza del imperativo afirmativo en estudiantes noruegos: un análisis de errores 

      Moksnes, Ole Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-05)
      Denne avhandlingen er en feilanalyse med bakgrunn i resultater fra fire skriftlige tester om positiv imperativ og samsvar mellom pronomen og direkte objekt. Forskningsobjektet er en gruppe norske elever som har spansk som fremmedspråk i videregående skole. Avhandlingen har som mål å undersøke og beskrive de vanligste feilene som denne gruppen av elever begår ved innlæring av positiv imperativ og ...
    • La morfología aumentativa en el español actual: el sufijo -azo. Un estudio formal y semántico y su comparación con -ote 

      Berntsen, Pål Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)
      ABSTRACT In the Spanish Language, the augmentative suffix has not been studied as in-depth diminutive suffixes. The purpose of this study is to examine the behaviour of the suffix -azo, and its current status in the Spanish language. Two interpretations of the suffix will be examined in this project: the augmentative interpretation and the interpretation of abrupt and sudden contact, also called ...
    • Conjugación y uso de los tiempos básicos del español en verbos regulares: un análisis de errores. 

      Hovland, Ina Renathe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-03-30)
      Bøyning av verbene i spansk kan være svært utfordrende for elever med norsk som morsmål. Denne oppgaven bruker feilanalysemetodikken med et didaktisk perspektiv til å vise hvordan elever med norsk som morsmål kan lære å bøye de regelrette verbene i de basiske verbtidene til det spanske språket. Ved å se på resultater fra tre prøver som elever fra en videregående skole har gjennomført, blir vi kjent ...
    • The Development of the Bengali Case System: Influence from English 

      Pramanik, Asit Kumar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      This study uses the logistic S-curve model to describe the evolution and development of Bengali language and its´ case system. In linguistics, S-curve model describes the change of a language in proportion to time. This model should be able to explain the sociolinguistics change of a language in certain period of its´ history. Therefore, this thesis uses this model to show how the old version of ...
    • Teaching English Reading Strategies in the Second Language Classroom. An intervention study of teacher instructed use of reading strategies with L1 Norwegian L2 English Learners 

      Kolbeinsen, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-31)
      In this thesis, I investigate the effect of explicit teacher instructed use of reading comprehension strategies on the reading comprehension of L1 Norwegian L2 English learners. The study was conducted in two classes in a Norwegian lower secondary school, with one class being the experimental group and the other functioned as the control group. The participants took part in a quasi-experimental ...
    • STUDY OF THE BOTTLENECK HYPOTHESIS IN L2 ACQUISITION: The acquisition of functional morphology and syntax by Persian L2 learners of English 

      Gholami, Minoo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-31)
      The current study tried to test the Slabakova’s Bottleneck Hypothesis which claims that “functional morphology is the bottleneck of the SLA” (Slabakova, 2006, 2008, 2013). A total of 44 participants in 3 groups answered three kinds of questions including Proficiency Test, GJT, and Background questionnaire. Subject-verb agreement and past tense -ed were selected to test functional morphology while ...
    • Tonal accents realization in Norwegian speakers' English production: Do Norwegians transfer their tonal accents? 

      Huang, Tianjiao (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      This study investigates whether Urban East Norwegian (hence force Norwegian) speakers realize their tonal accents on their English. One difference between these two languages is that Norwegian uses pitches to differentiate lexical items, whereas English uses pitch to indicate post-lexical contrast, i.e., to convey different pragmatic meaning. In Norwegian, both the L tone and H tone can be associated ...
    • The effects of vocabulary-oriented warm-up tasks on student vocabulary acquisition and task value beliefs 

      Koppen, Olai Karl-Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      This thesis explores the possible interactions between vocabulary-oriented warm-up tasks and students’ vocabulary acquisition, and how these tasks can foster motivated students. A quasi-experiment was conducted in a Norwegian lower secondary school. It examined the effects of using a vocabulary-oriented, word guessing style game inspired by the board game Alias, through a receptive vocabulary test ...
    • Sátnegirjegeavaheami čalmmustahttin neahttasátnegirjji loggafiilla analysa bokte 

      Eskonsipo, Berit Merete Nystad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-02-18)
      Otná teknologiija dahká vejolažžan neahttasátnegirjjis ohcat maiddái sámegiela sojahuvvon sániid, ja dat lea buktán ođđa vejolašvuođaid sámegielat čálliide. Dán dutkamušas guorahalan mo ohcan doaibmá Neahttadigisániid davvisámegiela-dárogiela-davvisámegiela sátnegirjjis. Guorahalan guovttelágan davvisámegiela-dárogiela sátnegirjji. Vuosttaš lea dábálaš sátnegirji ja nubbi lea dakkár toleránta ...
    • «Mye tøv du skriv». Språklege og semiotiske ressursar i politisk CMC 

      Bakkevoll, Geir Heggås (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      Denne undersøkinga har for det første leitt etter utvalde språklege og semiotiske ressursar i 1949 svar og kommentarar på «Nordnorsk debatt» under valkampen 2017. For det andre har undersøkinga sett korleis dei ortografiske avvika, dei dialektale innslaga og piktogramma er fordelte i samtalar om ulike tema og starta av ulike innleiarar. Dei ortografiske avvika er det vanlegaste av dei tre trekka ...
    • Child second language acquisition without communication 

      Kalstad, Pål Hunstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-08-30)
      This thesis investigates child second language acquisition without communication. This is a case study of a Norwegian four-year-old girl who has acquired English only by watching television. It is interesting to investigate language acquisition through television as language is argued to be a social phenomenon. It is predicted that the child, Lucy, will have no problems acquiring English structures ...
    • Prepositional Phrase Attachment Ambiguities in German. A Cross-Dialectal Experimental Study 

      Pilsbacher, Anna Katharina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This thesis addresses the production and perception of sentences with ambiguous prepositional phrase attachment in Standard German. In the first part of the study, an informed native speaker produced prosodically disambiguated sentences, which were analysed acoustically for disambiguation cues. In the second part, these sentences were then presented in a perception test where respondents were asked ...
    • "Æ blir bare helt amazed over kor godt fungeranes hjernen hannes e liksom". En studie av 'bare' og 'liksom' blant ungdommer i Vardø og Tromsø 

      Martinussen, Victoria Stene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven har hatt som siktemål å undersøke hvordan de diskursive og sosiale funksjonene til diskurspartiklene 'bare' og 'liksom' kommer til uttrykk blant ungdom i Vardø og Tromsø. Denne studien er en studie som posisjonerer seg i feltet mellom interaksjonelt orientert sosiolingvistikk på den ene siden og samtaleanalyse på den andre. Jeg har benyttet meg av teoretiske perspektiver ...
    • "Æ syns vi har pen nordnorsk dialekt". En sosiolingvistisk studie av palatalisering i Vardø 

      Havstein, Maria Bakke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt deler av talemålsutviklinga i Vardø. Jeg har sett nærmere på hvordan lang n og l, som opprinnelig har hatt palatal uttale i Vardø, realiseres av en gruppe språkbrukere i byen. Informantene i denne studien er 16 språkbrukere fra Vardø. Åtte av dem er i alderen 17-19 år, fire er mellom 30 og 45 år og de fire i den eldste gruppa er mellom 59 og 70 år. ...