"Men det e nu bærre mi meining..". En kvalitativ studie av læreres oppfatning av undervisningskunnskap og god undervisning i matematikk.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16549Dato
2018-10-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Monica NymoenSammendrag
Matematikk som skolefag er i stadig utvikling. Med den nye lærerplanen som er under utvikling er det større fokus på en utforskende undervisning hvor elevene skal være aktive i egen læringsprosess. Dette stiller noen krav til den kunnskapen som en lærer har for å kunne tilrettelegge for dette i undervisningssituasjoner.
I denne kvalitative studien har jeg intervjuet fem lærere med videreutdanning for å få et bilde av deres oppfatninger av kjennetegn på god matematikkundervisning og nødvendig undervisningskunnskap. Jeg har også sett på hvorvidt videreutdanningen har hatt en betydning for lærernes utvikling av undervisningspraksis – og kunnskap. Funnene er bearbeidet innholdsanalytisk gjennom både konvensjonell og teoretisk tilnærming.
Analysen av funnene viste at lærerne hadde oppfatninger knyttet til flere relevante aspekt omkring matematikkundervisning. Begreper som problemløsning, praktiske oppgaver, diskusjoner, samarbeid, variasjon og forståelse benyttes for å beskrive kjennetegn på en god matematikkøkt. Det ble likevel i mindre grad reflektert over hvorfor det er sentralt å arbeide med matematikken på denne måten.
Lærerne hadde oppfatning om at det var nødvendig med både faglig og fagdidaktisk kunnskap. Hva innholdet i denne kunnskapen skal være ble derimot vagt fremstilt, og det ble i overraskende liten grad knyttet opp mot kategoriene til Ball et al.(2008), til tross for at modellen har vært sentral i undervisningen på videreutdanningen. Det kom likevel klart frem en bevissthet om at ansvaret for å skape god matematikkundervisning ligger hos den enkelte lærer.
Alle lærerne i studien mente at videreutdanningen hadde hatt betydning for utviklingen av egen undervisningskunnskap og undervisningspraksis. Gjennom samlinger og praksisoppdrag hadde de fått innsikt og verktøy for å starte en endringsprosess i egen undervisningspraksis.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: