Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorHansen, Monica Nymoen
dc.date.accessioned2019-10-31T09:35:39Z
dc.date.available2019-10-31T09:35:39Z
dc.date.issued2018-10-31
dc.description.abstractMatematikk som skolefag er i stadig utvikling. Med den nye lærerplanen som er under utvikling er det større fokus på en utforskende undervisning hvor elevene skal være aktive i egen læringsprosess. Dette stiller noen krav til den kunnskapen som en lærer har for å kunne tilrettelegge for dette i undervisningssituasjoner. I denne kvalitative studien har jeg intervjuet fem lærere med videreutdanning for å få et bilde av deres oppfatninger av kjennetegn på god matematikkundervisning og nødvendig undervisningskunnskap. Jeg har også sett på hvorvidt videreutdanningen har hatt en betydning for lærernes utvikling av undervisningspraksis – og kunnskap. Funnene er bearbeidet innholdsanalytisk gjennom både konvensjonell og teoretisk tilnærming. Analysen av funnene viste at lærerne hadde oppfatninger knyttet til flere relevante aspekt omkring matematikkundervisning. Begreper som problemløsning, praktiske oppgaver, diskusjoner, samarbeid, variasjon og forståelse benyttes for å beskrive kjennetegn på en god matematikkøkt. Det ble likevel i mindre grad reflektert over hvorfor det er sentralt å arbeide med matematikken på denne måten. Lærerne hadde oppfatning om at det var nødvendig med både faglig og fagdidaktisk kunnskap. Hva innholdet i denne kunnskapen skal være ble derimot vagt fremstilt, og det ble i overraskende liten grad knyttet opp mot kategoriene til Ball et al.(2008), til tross for at modellen har vært sentral i undervisningen på videreutdanningen. Det kom likevel klart frem en bevissthet om at ansvaret for å skape god matematikkundervisning ligger hos den enkelte lærer. Alle lærerne i studien mente at videreutdanningen hadde hatt betydning for utviklingen av egen undervisningskunnskap og undervisningspraksis. Gjennom samlinger og praksisoppdrag hadde de fått innsikt og verktøy for å starte en endringsprosess i egen undervisningspraksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16549
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectVidereutdanningen_US
dc.subjectLæreren_US
dc.subjectUndervisningskunnskapen_US
dc.subjectGod matematikkundervisningen_US
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectLæringsmiljøen_US
dc.subjectMatematikksamtalenen_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.title"Men det e nu bærre mi meining..". En kvalitativ studie av læreres oppfatning av undervisningskunnskap og god undervisning i matematikk.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)