ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lederes forventninger til nyutdannede sykepleiere fordrer samarbeid med utdanningen

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16867
Thumbnail
View/Open
article.pdf (376.7Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2019-09-01
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Pedersen, Karin Ravn; Tingvoll, Wivi-Ann
Abstract
Nye og flere oppgaver i sykehjem krever at sykepleierne er faglig oppdatert, og i stand til å observere og vurdere pasientens tilstand. Sykepleierutdanningen har i samarbeid med ledere i sykehjem et ansvar for at nyutdannede sykepleiere er rustet til å møte dagens faglige utfordringer.

Artikkelen har til hensikt å belyse hva sykehjemsledere forventer av nyutdannede sykepleieres utøvelse av faglig ledelse og organisering. Artikkelen drøfter hva som må styrkes i sykehjemmene og i utdanningen for at nyutdannede sykepleiere skal bli rustet til å møte de faglige utfordringene som er tillagt sykehjem.

I studien anvendes Kvales fenomenologisk-hermeneutisk metodetenkning. Det ble gjennomført individuelle intervju med fire institusjonsledere fra ulike sykehjem i en kommune.

Studien viser at institusjonsledere har store forventninger til at nyutdannede sykepleiere skal være tydelige og kvalitetsbevisste, være bevisst sitt ansvar som faglige ledere, være engasjert i faglig utvikling og kvalitetsarbeid og bidra til å utvikle sykehjemmets som praksisarena.

Det er av stor betydning at ledere i sykehjem og sykepleierutdanningen samarbeider tett for å kunne møte samfunnets behov, og for å kunne bidra til samsvar mellom ledernes forventninger og utdanningens innhold. En modell med en praksisperiode siste semester i sykehjem med fokus på faglig ledelse og organisering kan være et bidrag til å øke studentenes kunnskap om hva som forventes av en nyutdannet sykepleier. Det kan også gi studentene motivasjon til å velge sykehjem som arbeidsplass etter endt utdanning.

Description
Source at https://www.nsf.no/fagtidsskrift/artikkelliste/264394.
Publisher
Norsk sykepleierforbund
Citation
Pedersen KR, Tingvoll W. Lederes forventninger til nyutdannede sykepleiere fordrer samarbeid med utdanningen. . Geriatrisk sykepleie. 2019;1:22-29
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [843]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)