Show simple item record

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorHansen, Julie
dc.contributor.authorBellika, Marte
dc.date.accessioned2019-12-17T11:38:18Z
dc.date.available2019-12-17T11:38:18Z
dc.date.issued2019-11-01
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i norskfaget. Vi har sett på skriveoppgaver fra læremidler brukt i skolen i dag og ønsket å finne ut hvilket fokus disse skriveoppgavene har. For å finne ut av dette gjennomførte vi først et kort strukturert intervju med åtte lærere for å finne ut hvor de finner skriveoppgaver til sine elever og for å få høre litt om deres tanker om hva en god skriveoppgave er. Deretter foretok vi en kvalitativ innholdsanalyse av skriveoppgaver fra tre av de læremidler som ble nevnt av lærerne i intervjuene; to læreverk og et nettbasert læremiddel. Til sammen har vi analysert 111 skriveoppgaver. Funnene er beskrevet gjennom fire analysekategorier vi har kalt formål, mottaker, bruk og form. Disse kategoriene er inspirert av SKRIV- og Normprosjektet, og da spesielt Skrivetrekanten, Skrivehjulet og SKRIVs «Ti teser om skriveopplæring i alle fag». En gjennomgående trend ved datamaterialet, var at en liten andel av skriveoppgavene hadde et formål og en mottaker uttrykt til elevene. Det var også i liten grad et fokus på at tekstene skulle brukes til noe i etterkant av skrivingen. Vi så også at skriveoppgavene i to av læremidlene hadde et stort fokus på form, og da spesielt på sjanger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16938
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectSkriveoppgaveren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleHvor er fokuset? Innholdsanalyse av skriveoppgaver i læremidler brukt av noen lærere i dagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)