Hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. En kvalitativ studie av hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16964Date
2019-11-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johnsen, Lars-GunnarAbstract
Denne kvalitative masteroppgaven i matematikkdidaktikk har følgende problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål: «Hvilke strategier og undervisningsformer mener matematikklærere det er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 1) «Hvilke tanker har matematikklæreren omkring tilpasset opplæring innenfor algebra på 8. trinn?», 2) «Hvilke erfaringer med bruk av læreverk har lærere i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 3) «I hvilken grad vektlegger lærerne kollektive versus individuelle undervisningsformer og læringsstrategier i algebraundervisninga på 8. trinn?». Funnene analyseres og diskuteres hver for seg, før jeg ser på noen utfordringer.
Et mål for studien er at praksisen som beskrives kan gi grobunn for en naturalistisk generalisering andre kan ta i bruk. Denne studien har relevans for matematikklærere som ønsker å utvikle egen praksis.
Hovedfunn i studien viser at tilpasset opplæring er et sentralt poeng, og at hyppig kartlegging av elevenes kunnskap fremheves som viktig for å kunne tilpasse opplæringa til ulike elever. Det viser seg også at misoppfatninger i algebra må avdekkes og oppklares så tidlig som mulig. Videre pekes det på at lærebøker mangler kvaliteten som læreplanen etterspør innenfor algebra, og at de dermed på brukes med omhu. Til sist gjøres det et poeng av at variasjonen mellom ulike undervisningsformer, både individuelle og kollektive, er viktige for elevers utvikling i faget og da spesielt innenfor algebra.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: