Flukt & fiksjon
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/17307Date
2019-12-18Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Gjærum, Rikke GürgensAbstract
Barn på flukt fra krig og uro ankommer norske skoler jevnlig. De må lære seg å takle en verden på et fremmed språk samtidig som de bærer på tunge opplevelser fra et ustabilt hjemland. Dette kan oppleves overveldende og ensomt. Ikke bare språklig og kulturelt, men også følelsesmessig og sosialt, forteller Kjersti Frostad som er avdelingsleder ved Harstad skole. Hun tok derfor kontakt med meg som forsker og dramapedagog med en forespørsel om å bistå skolen i inkluderingsarbeidet rettet mot nyankomne flyktningbarn. Bestillingen jeg fikk var å skape et fellesskap på 3. –7.trinn der de kunne føle seg trygge, dele erfaringer og fatte mot til en fremtid i et nytt land. I denne artikkelen utforskes hvordan et slikt fellesskap kan utvikles som en pilot for et estetisk undervisningsprosjekt med bruk av drama som inkluderende læringsform.
Description
Publisher
Scandinavian University PressCitation
Gjærum R. Flukt & fiksjon. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. 2019;2:42-50Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 Scandinavian University Press