Flukt & fiksjon
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17307Dato
2019-12-18Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Gjærum, Rikke GürgensSammendrag
Barn på flukt fra krig og uro ankommer norske skoler jevnlig. De må lære seg å takle en verden på et fremmed språk samtidig som de bærer på tunge opplevelser fra et ustabilt hjemland. Dette kan oppleves overveldende og ensomt. Ikke bare språklig og kulturelt, men også følelsesmessig og sosialt, forteller Kjersti Frostad som er avdelingsleder ved Harstad skole. Hun tok derfor kontakt med meg som forsker og dramapedagog med en forespørsel om å bistå skolen i inkluderingsarbeidet rettet mot nyankomne flyktningbarn. Bestillingen jeg fikk var å skape et fellesskap på 3. –7.trinn der de kunne føle seg trygge, dele erfaringer og fatte mot til en fremtid i et nytt land. I denne artikkelen utforskes hvordan et slikt fellesskap kan utvikles som en pilot for et estetisk undervisningsprosjekt med bruk av drama som inkluderende læringsform.
Beskrivelse
Forlag
Scandinavian University PressSitering
Gjærum R. Flukt & fiksjon. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. 2019;2:42-50Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 Scandinavian University Press