Tverrfaglig konsultasjonsteam -et lavterskeltilbud med bred, tverrfaglig kompetanse til å gi råd og veiledning til foreldre, barnehagepersonale og andre faggrupper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18297Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Karlsen, Mariann Elise FørliSammendrag
Denne masterstudien omhandler styringsdokumentene for ett tverrfaglig konsultasjonsteam innrettet som et tverrfaglig forebyggende lavterskeltilbud for barn i førskolealder.
Offentlig sektor er regulert og styrt av sentrale lover og forskrifter for å ivareta samfunnsansvaret. Det har vært politisk enighet i Norge om å modernisere offentlige virksomheter ved økt effektivitet og bedre service. Den enkelte kommune etablerer styringsrutiner og systemer som angir retning til helse- og omsorg og oppvekstsektoren. Tverrfaglig samarbeid er en måte å organisere dette arbeidet på. Kommunen så et økt behov for en felles samarbeidsarena, og løsningen ble å opprette et Forebyggende forum som er et sektorovergripende tverrfaglig samarbeidsforum for koordinering og utvikling av tjenester til barn og unge i kommunen. Rutiner og prosedyrer utvikles i regi av forumet, og alle prosedyrene for oppvekstområdet settes inn i en egen «Håndbok for tverrfaglig samarbeid». Prosedyren for tverrfaglig konsultasjonsteam er en av de skriftlige prosedyrene som har vært behandlet i Forebyggende forum. Prosedyrebeskrivelsene sier noe om målsettingen med konsultasjonsteam og grunnlaget for teamet gjennom aktuelle lover og forskrifter som kommunen navigerer etter. Tverrfaglig konsultasjonsteam har fast møtestruktur og er sammensatt av engasjerte fagprofesjoner som ønsker å bidra med tidlig innsats på lavest mulig nivå slik at alle barn og unge får riktig hjelp til rett tid. Tverrfaglig konsultasjonsteam er avhengig av ressurser fra omgivelsene og i dette tilfellet vil ressursene være foreldre, barnehagepersonell og andre faggrupper.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: