Hvordan vurderer man egentlig i musikkfaget? En kvalitativ studie om ungdomsskolelæreres vurderingspraksiser i musikkfaget.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18841Dato
2020-05-09Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nikolaisen, TaraldSammendrag
I denne kvalitative studien hvor temaet er vurdering i musikkfaget har problemstillingen vært «Hvilke vurderingspraksiser har musikklærere på ungdomsskolen og hvordan påvirkes vurderingspraksisene av ulike rammefaktorer?».
For å svare på problemstillingen valgte jeg å gjennomføre semistrukturerte intervjuer av fem musikklærere som underviser i ungdomsskolen. I etterkant har jeg ved hjelp av temabasert tilnærming og hermeneutisk tilnærming også analysert de transkriberte intervjuene og kommet fram til tre vurderingspraksiser som lærerne benytter seg av: vurdering av læring, vurdering for læring og vurdering som læring.
Funnene i min studie viser at alle lærere benytter seg av vurderingspraksisene vurdering av læring og vurdering for læring. Videre er det ikke alle som benytter seg av vurdering som læring. Dette handler både om at begrepet ikke er innarbeidet i norsk vurderingspraksis, men også om tid. Jeg har derfor også sett og diskutert på hvilken måte vurderingsfaktorer kan påvirke vurderingspraksisene.
Rammefaktorene som flere av informantene fortalte om var eksamen, rammer (herunder elevtall, undervisningsrom, fagkompetanse og tid) og musikkfagets egenart. Funnene mine tyder på at disse kan være både til hinder eller til hjelp for at lærere skal kunne gjennomføre vurdering etter læreplanens intensjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Vurdering av åpne oppgaver i matematikk: En kvalitativ studie av hvordan tre lærere vurderer åpne oppgaver i matematikk på 10.trinn
Rygg, Eline Flugstad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-08-14)Etter innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet i 2020 (LK20) har åpne oppgaver fått en større plass i matematikkfaget, noe som kommer til syne både på halvårsvurderinger utviklet av ulike forlag og på eksamensoppgaver i matematikk for 10. trinn. Mine erfaringer fra praksisperioder i studietiden har gjort meg oppmerksom og nysgjerrig på hvordan åpne oppgaver vurderes. Denne masterstudien ... -
Grensen mellom lovlige fordeler og straffbar korrupsjon. En vurdering av utilbørlighetsvilkåret i straffeloven § 387
Olsen, Renate Nordheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-20)Temaet for avhandlingen er den nedre grense for korrupsjon etter straffeloven 2005 § 387. Formålet med avhandlingen er å redegjøre for grensen mellom lovlige fordeler og straffbar korrupsjon, gjennom en vurdering av vilkåret ”utilbørlig fordel”. Utilbørlighetsvilkåret reiser tre hovedproblemstillinger som søkes besvart i avhandlingen. Det må for det første klarlegges hvilke ytelser som utgjør ... -
En vurdering av det folkerettslige grunnlag for Norges militære bidrag i Syriakonflikten
Wilhelmsen, Lars Olav (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-01-06)I en offentlig uttalelse 2. mai 2016 ga Norges statsminister Erna Solberg beskjed om at Norge skal bidra i borgerkrigen i Syria ved å trene en styrke som skal operere der. Styrken som Norge skal trene heter New Syrian Army og denne skal trenes i Jordan. Avhandlingen tar sikte på å vurdere om Norge med sitt bidrag i kampen mot IS, ulovlig involverer seg i borgerkrigen i Syria. I oppgaven vurderes ...