Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Bjarne
dc.contributor.authorNikolaisen, Tarald
dc.date.accessioned2020-07-16T08:39:50Z
dc.date.available2020-07-16T08:39:50Z
dc.date.issued2020-05-09
dc.description.abstractI denne kvalitative studien hvor temaet er vurdering i musikkfaget har problemstillingen vært «Hvilke vurderingspraksiser har musikklærere på ungdomsskolen og hvordan påvirkes vurderingspraksisene av ulike rammefaktorer?». For å svare på problemstillingen valgte jeg å gjennomføre semistrukturerte intervjuer av fem musikklærere som underviser i ungdomsskolen. I etterkant har jeg ved hjelp av temabasert tilnærming og hermeneutisk tilnærming også analysert de transkriberte intervjuene og kommet fram til tre vurderingspraksiser som lærerne benytter seg av: vurdering av læring, vurdering for læring og vurdering som læring. Funnene i min studie viser at alle lærere benytter seg av vurderingspraksisene vurdering av læring og vurdering for læring. Videre er det ikke alle som benytter seg av vurdering som læring. Dette handler både om at begrepet ikke er innarbeidet i norsk vurderingspraksis, men også om tid. Jeg har derfor også sett og diskutert på hvilken måte vurderingsfaktorer kan påvirke vurderingspraksisene. Rammefaktorene som flere av informantene fortalte om var eksamen, rammer (herunder elevtall, undervisningsrom, fagkompetanse og tid) og musikkfagets egenart. Funnene mine tyder på at disse kan være både til hinder eller til hjelp for at lærere skal kunne gjennomføre vurdering etter læreplanens intensjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18841
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3906
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVurdering som læringen_US
dc.subjectVurdering for læringen_US
dc.subjectVurdering av læringen_US
dc.subjectVurderingspraksisen_US
dc.subjectRammefaktoreren_US
dc.subjectPraktisk-muntlig eksamenen_US
dc.subjectEgenvurderingen_US
dc.subjectUnderveisvurderingen_US
dc.subjectHverandrevurderingen_US
dc.subjectKarakteren_US
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectVurdering i musikken_US
dc.titleHvordan vurderer man egentlig i musikkfaget? En kvalitativ studie om ungdomsskolelæreres vurderingspraksiser i musikkfaget.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)