dc.contributor.advisor | Isaksen, Bjarne | |
dc.contributor.author | Nikolaisen, Tarald | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T08:39:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T08:39:50Z | |
dc.date.issued | 2020-05-09 | |
dc.description.abstract | I denne kvalitative studien hvor temaet er vurdering i musikkfaget har problemstillingen vært «Hvilke vurderingspraksiser har musikklærere på ungdomsskolen og hvordan påvirkes vurderingspraksisene av ulike rammefaktorer?».
For å svare på problemstillingen valgte jeg å gjennomføre semistrukturerte intervjuer av fem musikklærere som underviser i ungdomsskolen. I etterkant har jeg ved hjelp av temabasert tilnærming og hermeneutisk tilnærming også analysert de transkriberte intervjuene og kommet fram til tre vurderingspraksiser som lærerne benytter seg av: vurdering av læring, vurdering for læring og vurdering som læring.
Funnene i min studie viser at alle lærere benytter seg av vurderingspraksisene vurdering av læring og vurdering for læring. Videre er det ikke alle som benytter seg av vurdering som læring. Dette handler både om at begrepet ikke er innarbeidet i norsk vurderingspraksis, men også om tid. Jeg har derfor også sett og diskutert på hvilken måte vurderingsfaktorer kan påvirke vurderingspraksisene.
Rammefaktorene som flere av informantene fortalte om var eksamen, rammer (herunder elevtall, undervisningsrom, fagkompetanse og tid) og musikkfagets egenart. Funnene mine tyder på at disse kan være både til hinder eller til hjelp for at lærere skal kunne gjennomføre vurdering etter læreplanens intensjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18841 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3906 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Vurdering som læring | en_US |
dc.subject | Vurdering for læring | en_US |
dc.subject | Vurdering av læring | en_US |
dc.subject | Vurderingspraksis | en_US |
dc.subject | Rammefaktorer | en_US |
dc.subject | Praktisk-muntlig eksamen | en_US |
dc.subject | Egenvurdering | en_US |
dc.subject | Underveisvurdering | en_US |
dc.subject | Hverandrevurdering | en_US |
dc.subject | Karakter | en_US |
dc.subject | Vurdering | en_US |
dc.subject | Vurdering i musikk | en_US |
dc.title | Hvordan vurderer man egentlig i musikkfaget? En kvalitativ studie om ungdomsskolelæreres vurderingspraksiser i musikkfaget. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |