Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorTeig, Aurora Petrea
dc.contributor.authorSkogstad, Marit
dc.date.accessioned2020-07-16T08:51:57Z
dc.date.available2020-07-16T08:51:57Z
dc.date.issued2020-05-15
dc.description.abstractI denne studien har vi undersøkt hvilken betydning lek kan ha for skolestarten. Dette gjorde vi gjennom kvalitative intervjuer med førsteklasselærere og en forelder, observasjoner i klasserom og en spørreundersøkelse som ble besvart av flere foreldre. Vi hadde i forkant av studien et inntrykk av at det er lite fokus på lek i førsteklasse, og ville undersøke hvorvidt dette stemte, og få et innblikk i noen av konsekvensene dette kan ha for elever i førsteklasse. Formålet med denne studien er dermed å rette et blikk mot leken som ressurs og dens verdi i skolestarten, både under overgangen mellom barnehage og skole, og i førsteklasse. Funnene fra denne studien viser at både lærere og foreldre anså lek som en verdifull og viktig komponent av barnas hverdag. Samtlige informanter mente at barna har behov for tilrettelegging, nøye oppfølging, og anerkjennelse av de erfaringer og interesser de har med seg til skolen. Ut fra dette kom vi fram til at lek kan brukes som en inngangsport til læringen ved å etablere trygghet og forutsigbarhet hos elevene. For flere foreldreinformanter var en bekymring i forkant av skolestarten om elevene ville mestre de nye sosiale mønstrene og bidra til det sosiale samspillet. Ved å gi rom for lek vil man gi barna mulighet til å skape gode relasjoner både seg imellom og til læreren, i trygge og naturlige rammer, og gi grunnlag for identitetsutvikling og utvikling av sosial kompetanse. Lek oppleves dermed å være en tidlig innsats til hvordan man kan tilpasse opplæringen slik at alle elevene føler mestring og får best mulig grunnlag for en livslang læringsprosess.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18843
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectleken_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectovergang fra barnehage til skoleen_US
dc.subjectskolestarten_US
dc.subjectlek og læringen_US
dc.subjectlek i skolestartenen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleMens leken er god. En kvalitativ studie om hvordan lek kan bidra til å skape en god skolestarten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)