Show simple item record

dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin
dc.contributor.authorHansen, Mariell
dc.date.accessioned2020-07-16T10:20:18Z
dc.date.available2020-07-16T10:20:18Z
dc.date.issued2020-05-30
dc.description.abstractHvordan lærere tolker læreplanen får konsekvenser for det elevene lærer. Denne studien undersøker barneskolelæreres forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som er et nytt undervisningstema i de nye læreplanene, som tas i bruk trinnvis fra skolestart 2020. Studiens målsetting er å besvare overordnet problemstilling: Hvordan forstår barneskolelærere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling og hva erfarer de som didaktiske muligheter og utfordringer med å arbeide tverrfaglig med dette temaet? Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og data er innsamlet ved hjelp av tre individuelle intervjuer med lærere på barnetrinnet. Studiens funn viser at lærerne hadde en god forståelse av begrepet bærekraftig utvikling og at de i ulik grad hadde et bærekraftig fokus i skolehverdagen. Lærerne oppfattet tverrfaglighet som en god måte å arbeide på for å skape sammenheng mellom fag, dybdelæring og noe som ga elevene en helhetlig forståelse av innholdet i skolen. Lærene uttrykte også ønske om avsatt tid i arbeidstiden for å planlegge tverrfaglige undervisningsopplegg med sine kollegaer. Til tross for at lærerne hadde en god forståelse av begrepet bærekraftig utvikling, ønsket de likevel ytterligere kompetanse innenfor temaet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18856
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.title«Vi skal jo gjøre elevene klar for framtida!». En kvalitativ studie av hvordan barneskolelærere forstår begrepet bærekraftig utvikling og hvordan de erfarer å arbeide tverrfaglig med temaet bærekraftig utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)