Problemløsing individuelt og i grupper. En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18860Dato
2020-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Hva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak fra gruppearbeid og oppgavebaserte intervju med enkeltelever. Problemløsing har blitt lagt vekt på i den nye læreplanen som kjerneelementet «utforsking og problemløysing». Gjennom denne oppgaven ønsker vi å belyse temaet, og gi et bidrag til hvordan elevene kan arbeide med problemløsing i skolen.
I vår studie ser vi at arbeidet med problemløsing fungerte bedre i grupper enn individuelt. Elevenes rolle i gruppearbeidet og dynamikken i gruppene er en av faktorene som bidrar til dette, gjennom at rollene innad i gruppene utfyller hverandre. Dette bidrar til at problemløsingsprosessen går mer kontinuerlig i gruppearbeid enn i individuelt arbeid, hvor elevene viser større tendenser til stagnering underveis. Ut fra dette ser vi at gruppearbeid kan være en hensiktsmessig metode for å jobbe med problemløsing.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: