dc.contributor.advisor | Roksvold, Jan Nyquist | |
dc.contributor.author | Larssen, Jonas | |
dc.contributor.author | Martinsen, Anders | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T11:33:47Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T11:33:47Z | |
dc.date.issued | 2020-06-01 | |
dc.description.abstract | Hva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak fra gruppearbeid og oppgavebaserte intervju med enkeltelever. Problemløsing har blitt lagt vekt på i den nye læreplanen som kjerneelementet «utforsking og problemløysing». Gjennom denne oppgaven ønsker vi å belyse temaet, og gi et bidrag til hvordan elevene kan arbeide med problemløsing i skolen.
I vår studie ser vi at arbeidet med problemløsing fungerte bedre i grupper enn individuelt. Elevenes rolle i gruppearbeidet og dynamikken i gruppene er en av faktorene som bidrar til dette, gjennom at rollene innad i gruppene utfyller hverandre. Dette bidrar til at problemløsingsprosessen går mer kontinuerlig i gruppearbeid enn i individuelt arbeid, hvor elevene viser større tendenser til stagnering underveis. Ut fra dette ser vi at gruppearbeid kan være en hensiktsmessig metode for å jobbe med problemløsing. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18860 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | Problemløsing | en_US |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.subject | Gruppearbeid | en_US |
dc.title | Problemløsing individuelt og i grupper.
En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupper | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |