Undervisningsopplegget Åstedet- kreativitet og motivasjon i et skriveforløp. En kvalitativ studie om elevers opplevelse av et undervisningsopplegg i norskfaget
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18887Date
2020-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen:
På hvilke måter kan undervisningsopplegget Åstedet fremme kreativitet og motivasjon for skriving i en ungdomsskoleklasse? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan et undervisningsopplegg kan stimulere til kreativitet og motivasjon for skriving. Dette har vi gjort ved å være deltagende observatører i tre norskøkter, der vi som lærere og lærer-i-rolle har gjennomført dette undervisningsopplegget. I tillegg har vi i etterkant av de tre undervisningsøktene analysert elevtekster som ble skrevet i disse øktene, og til slutt har vi gjennomført kvalitative intervju med fem elever i denne klassen.
Vi har sett at møtet med undervisningsopplegget Åstedet er noe som elevene opplever som annerledes. Det skiller seg fra den ordinære norskundervisningen, noe som elevene trekker fram både som en motivasjonsfaktor og som en døråpner for kreativiteten. Gjennom ulike momenter som samskriving, å gå inn i rolle, og å lete etter ledetråder og spor, ser det ut til at elevene opplever en indre autonom motivasjon for skrivingen. I løpet av undervisningsopplegget har vi opplevd positiv stemning og observert stor konsentrasjon, noe vi har tolket som tegn på motivasjon. Åstedet har åpnet opp for at elevene får ta egne valg i skriveprosessen. Gjennom å legge til rette for nysgjerrighet og fantasi gis elevene mulighet til å drive selvstendig, skapende virksomhet innenfor rammer som legger til rette for kreativitet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: