Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorErichsen, Morten
dc.contributor.authorMjøen, Hege Storflor
dc.date.accessioned2020-07-17T10:11:47Z
dc.date.available2020-07-17T10:11:47Z
dc.date.issued2020-05-14
dc.description.abstractDette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: På hvilke måter kan undervisningsopplegget Åstedet fremme kreativitet og motivasjon for skriving i en ungdomsskoleklasse? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan et undervisningsopplegg kan stimulere til kreativitet og motivasjon for skriving. Dette har vi gjort ved å være deltagende observatører i tre norskøkter, der vi som lærere og lærer-i-rolle har gjennomført dette undervisningsopplegget. I tillegg har vi i etterkant av de tre undervisningsøktene analysert elevtekster som ble skrevet i disse øktene, og til slutt har vi gjennomført kvalitative intervju med fem elever i denne klassen. Vi har sett at møtet med undervisningsopplegget Åstedet er noe som elevene opplever som annerledes. Det skiller seg fra den ordinære norskundervisningen, noe som elevene trekker fram både som en motivasjonsfaktor og som en døråpner for kreativiteten. Gjennom ulike momenter som samskriving, å gå inn i rolle, og å lete etter ledetråder og spor, ser det ut til at elevene opplever en indre autonom motivasjon for skrivingen. I løpet av undervisningsopplegget har vi opplevd positiv stemning og observert stor konsentrasjon, noe vi har tolket som tegn på motivasjon. Åstedet har åpnet opp for at elevene får ta egne valg i skriveprosessen. Gjennom å legge til rette for nysgjerrighet og fantasi gis elevene mulighet til å drive selvstendig, skapende virksomhet innenfor rammer som legger til rette for kreativitet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18887
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectKreativiteten_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectUndervisningsoppleggen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleUndervisningsopplegget Åstedet- kreativitet og motivasjon i et skriveforløp. En kvalitativ studie om elevers opplevelse av et undervisningsopplegg i norskfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)