Fersk lærer med rett til veiledning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19169Dato
2020-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Østberg, CathrineSammendrag
Denne kvalitative studien har undersøkt nyutdannede læreres erfaringer med veiledning og andre former for støtte, deres første år i yrket. I Norge har vi en etablert veiledningsordning, basert på forståelsen av at lærerutdanningen ikke tilfredsstillende forbereder nyutdannede lærere på alle oppgaver som skal løses i skolen. Noen oppgaver læres først når man kommer ut i yrket. Siktemålet med veiledning er blant annet å støtte nyutdannede og bidra til å beholde lærere i yrket. Datamaterialet fra to fokusgruppeintervjuer, med til sammen sju informanter, ble transkribert, og dannet grunnlag for en tematisk analyse. Informantene er nyutdannede lærere, tilsatt i en middels stor kommune midt i landet, med en etablert ordning for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere. Studien viser at nyutdannede erfarer overgangen fra utdanning til yrke som krevende, og kan oppleves som et praksissjokk. Å få undervise i fag med formell kompetanse, reduserer sjokkopplevelsen. Funnene viser videre at det er variasjon på flere områder, både i veiledningstilbudets hyppighet og form. Innholdet i veiledninger, samt veileders kompetanse og rolle, varierer også. Ordningen har ikke funnet sin form. Nyutdannede har positive erfaringer med å ha en motivert, tilgjengelig, veilederutdannet og formelt likestilt veileder, altså en kollega uten lederansvar. Veiledning med utgangspunkt i den nyutdannedes behov, oppleves som viktigste støtte. En kombinasjon med en-til-en-veiledning som hovedform, hvor med ulike former for samarbeid og gjensidige observasjoner av hverandre inngår, er å foretrekke. Dette bør også suppleres av god tid til gruppesamtaler i nettverk, der nyutdannede får influere på temavalg. Studien viser at veiledning ikke oppleves som tilstrekkelig støtte, for å dekke behovet til de ferske lærerne. Nyutdannede har også behov for å bli møtt med interesse, av et støttende arbeidsmiljø, med anerkjennende kolleger, noe som gir trygghet og følelse av å høre til. Nyutdannede som erfarer å bli sett på som en ressurs, og ikke en hjelpetrengende, uttrykker videre større motivasjon for å bli værende i yrket. Resultatene indikerer at veiledning må ses på som ett av flere tiltak, i skolens samlede fokus på støtte til nyutdannede. Det må være ledelsens ansvar at veiledning er forankret i skolens planer, og at nyutdannede blir gitt oppgaver de kan mestre, samt får bruke sin faglige fordypning. Med gjensidig læring i fokus, kan også felles profesjonslæring, bli en naturlig del av veiledning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: