Et klasserom utenfor klasserommet. Mestring gjennom uteskole- og nærmiljøpedagogikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19244Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Med denne studien ønsket vi å finne ut hvordan uteskole kan bidra til nærmiljøpedagogikk ved en distriktsskole. Gjennom bruk av kvalitativ metode, har vi både gjennomført intervju og vært ute i feltet for å observere ved en distriktsskole i vår kommune. Vi har vært opptatt av å komme nærmere inn på respondentene og deres opplevelser med, og oppfatning av uteskole og nærmiljø. Som lærerstudenter går vi likevel inn med en forforståelse for fenomenene. Vi har derfor fokusert på en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming gjennom prosjektet.
Empirien vi fikk gjennom intervju og observasjon, la grunnlaget for datamaterialet vi benyttet oss av i analysen. Funnene viser til at for å kunne ha en nærmiljøpedagogisk undervisning, er læreren nødt til å ta med undervisningen ut av klasserommet. Samtidig kom vi fram til at uteskolelæreren må arbeide med faglig bevissthet for at elevene skal kunne se sammenhengen mellom teori og praksis. Den mestringen elevene opplever er nødvendig for at elevene skal lære, utfolde seg og takle de utfordringene de står ovenfor i og utenfor skolen. Uteskole som undervisningsmetode gir variasjon og er et supplement til annen undervisning, og slik kan undervisningen bli tilpasset og dermed passe et større mangfold av elever.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: