Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStien, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorØstvold, Åse
dc.contributor.authorDahn, Gunille Lovise
dc.date.accessioned2020-09-08T09:52:48Z
dc.date.available2020-09-08T09:52:48Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractMed denne studien ønsket vi å finne ut hvordan uteskole kan bidra til nærmiljøpedagogikk ved en distriktsskole. Gjennom bruk av kvalitativ metode, har vi både gjennomført intervju og vært ute i feltet for å observere ved en distriktsskole i vår kommune. Vi har vært opptatt av å komme nærmere inn på respondentene og deres opplevelser med, og oppfatning av uteskole og nærmiljø. Som lærerstudenter går vi likevel inn med en forforståelse for fenomenene. Vi har derfor fokusert på en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming gjennom prosjektet. Empirien vi fikk gjennom intervju og observasjon, la grunnlaget for datamaterialet vi benyttet oss av i analysen. Funnene viser til at for å kunne ha en nærmiljøpedagogisk undervisning, er læreren nødt til å ta med undervisningen ut av klasserommet. Samtidig kom vi fram til at uteskolelæreren må arbeide med faglig bevissthet for at elevene skal kunne se sammenhengen mellom teori og praksis. Den mestringen elevene opplever er nødvendig for at elevene skal lære, utfolde seg og takle de utfordringene de står ovenfor i og utenfor skolen. Uteskole som undervisningsmetode gir variasjon og er et supplement til annen undervisning, og slik kan undervisningen bli tilpasset og dermed passe et større mangfold av elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19244
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleEt klasserom utenfor klasserommet. Mestring gjennom uteskole- og nærmiljøpedagogikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)