Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Rigmor
dc.contributor.authorLillebo, Tonje
dc.contributor.authorKristiansen, Mariann
dc.date.accessioned2020-09-08T11:02:13Z
dc.date.available2020-09-08T11:02:13Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractVi valgte å gjennomføre en kvalitativ studie med formål å besvare følgende forskningsspørsmål: 1. Hva legger lærere på 1.trinn i begrepet lekpreget undervisning? 2. Hvilke muligheter og utfordringer ser lærere på 1.trinn i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisning? Vi inngikk et forskende partnerskap sammen med to lærere i én førsteklasse, der vi planla og gjennomførte et undervisningsopplegg basert på læring gjennom lek. Studiens forskningsdesign har en fenomenologisk – hermeneutisk tilnærming. Gjennom fenomenologien ønsket vi innsyn i våre forskningsdeltakeres opplevelser, samtidig som hermeneutikken gjorde det mulig å tolke våre forskningsdeltakeres opplevelser og erfaringer på en subjektiv måte. Vi benyttet oss av intervju og deltakende observasjon som metode for å samle inn nødvendig datamateriale. Våre funn i startfasen av aksjonen viser at våre forskningspartnere hadde ulike formeninger om hva begrepet lekpreget undervisning innebar, og manglet kunnskap, samt var usikre på hvordan en kan planlegge og gjennomføre denne formen for undervisning på en didaktisk måte. Videre kom det fram at blant annet elevforutsetninger, læreplanen og mangel på verktøy, erfaring og kunnskap opplevdes som utfordringer for tilrettelegging av lekpreget undervisning. Senere funn viste at lærerne hadde utviklet sin kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for lekpreget undervisning, og de så flere muligheter enn utfordringer. Blant annet kan lekpreget undervisning ses på som en mulighet for å tilpasse opplæringen, samt motivasjon for læring. Vi ønsker at denne mastergradsavhandlingen skal bidra til økt innsikt og kunnskap om lekpreget undervisning i skolen, og gi innblikk i verktøy en kan benytte for å tilrettelegge for mer lek, samt inspirere flere lærere til å ta i bruk lek i undervisningen ved å belyse hvilke muligheter det kan være i en slik tilnærming til læring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19257
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleLek + læring = sant? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)