Kildesortering og gjenbruk blant unge. Bærekraftige praksiser i det sosio-materielle handlingsfeltet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19385Date
2020-06-03Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Larsen, Mats IvanAbstract
Denne oppgaven handler om kildesortering og gjenbruk blant unge. Jeg undersøker hvordan bærekraftige praksiser utføres og oppleves av unge mennesker, og hvilke mekanismer som påvirker disse praksisene. Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervjuer av elleve ungdommer i alderen 16-18 år. Jeg undersøker hvilke indre motivasjonsfaktorer og barrierer de unge har for å gjenbruke og kildesortere, og ser på hvordan disse praksisene blir påvirket av den sosiale og materielle konteksten de foregår i.
I arbeidet med å skape bærekraftige samfunn trengs det mer kunnskap om hvordan mennesker utfører og forholder seg til miljøvennlige handlinger. Undersøkelsen er et bidrag til den grønne omstillingen som trengs i møte med de globale miljøproblemene. Problemstillinga handler om hvorfor unge mennesker utfører (eller ikke utfører) miljøvennlige handlinger som gjenbruk og resirkulering av materielle ting de bruker. Det er en miljøsosiologisk analyse. Jeg bruker praksisteori og teorien om det sosio-materielle handlingsfelt for å forstå sortering av søppel og gjenbruk av brukte ting som sosiale praksiser. Ved hjelp av kritisk miljøsosiologi avdekker jeg hvordan samfunnsstrukturene påvirker de unges bærekraftige praksiser.
Engasjementet for miljø er en viktig drivkraft for både kildesortering og gjenbruk. Men de unge ser at samfunnet forøvrig fortsetter å skape enda større miljøproblemer, og da opplever de at de små hverdagslige handlingene de gjør for miljøet virker mindre meningsfulle. Men det er ikke bare personlige engasjementer som påvirker praksisene. De sosio-materielle strukturene både muliggjør og begrenser kildesortering og gjenbruk. Dersom vi skal nå målene om å øke graden av gjenvinning og redusere veksten i forbruket, så må samfunnet også legge bedre til rette for bærekraftige praksiser.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: