dc.contributor.advisor | Sørensen Holst, Helen Marita | |
dc.contributor.author | Myskja, Sakarias | |
dc.contributor.author | Hjermstad-Sollerud, Amund | |
dc.date.accessioned | 2020-09-17T12:53:11Z | |
dc.date.available | 2020-09-17T12:53:11Z | |
dc.date.issued | 2020-05-29 | |
dc.description.abstract | I 2018 ble seksti bompengeselskap slått sammen til fem regionale bompengeselskap for å redusere kostnader og skape mer effektiv drift som en del av bompengereformen. Tidligere studier viser til ubenyttede stordriftsfordeler i sektoren, men det ikke er gjort eksplisitte analyser om sammenslåingen har potensialet til å øke effektivitet i bompengesektoren. Denne studien undersøker potensielle innsparinger og effektivitetsgevinster fra sammenslåingen i bompengesektoren, ex ante.
Studien benytter Data Envelopment Analysis (DEA) for å beregne effektivitet ved 35 norske bompengeprosjekter, med gjennomsnitt av datamateriale for perioden 2013-2015. Studien er todelt, først undersøkes effektivitet og eventuelle stordriftsfordeler i bompengesektoren, deretter gjennomføres en fusjonsanalyse av bompengeselskapene for å predikere potensielle effekter av sammenslåingen til de regionale bompengeselskapene. Gevinstene fra fusjonen dekomponere i form av skalaeffekter og harmoniseringseffekter, i tillegg til individuelt forbedringspotensial i form av læringseffekten fra å følge beste praksis.
Effektivitetsanalysen viser at det er en klar sammenheng mellom effektivitet og størrelse. Det er også stor variasjon i effektivitet, hvor det er forskjeller i effektivitet mellom selskaper av tilsvarende størrelser. Det fremkommer store innsparingspotensialer i sektoren på 178 millioner kroner, som hovedsakelig kommer fra kostnader knyttet til drift og innkreving.
Fusjonsanalysen viser store gevinster fra skalaeffekten i form av ubenyttede stordriftsfordeler, og harmoniseringsgevinster på 71 millioner kroner i form av breddefordeler, hvor omfang og gevinster varierer per selskap. I tillegg eksisterer det et innsparingspotensial på 178 millioner kroner i læringseffekten dersom alle selskap fulgte beste praksis og var like effektive.
Studien konkluderer med at hensikten med sammenslåing for å øke effektivitet i bompengesektoren var tilstede. Bompengereformen vil dermed kunne bidra til at mer av bompengene som kreves inn går til finansiering av vei, og en mindre andel til administrasjon og drift av bompengeselskapene.
Nøkkelord: Benchmarking, effektivitet, Data Envelopment Analysis, fusjon, bompenger | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19419 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Potensielle innsparinger og effektivitetsgevinster fra sammenslåing innen norsk bompengesektor. En ex-ante fusjonsanalyse med DEA | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |