Samskaping av verdi i samiske museer. Hvordan kan den lokale kunden engasjeres til gjentakende besøk?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19485Date
2020-06-19Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Eira, Marit KirstenAbstract
Utredningen ser på hvordan markedsorientering og tjeneste dominant logikk kan gi positiv forbedring av en organisasjons synlighet i markedet. Dette markedet er ikke slik det var for noen år tilbake, da organisasjoner hadde et vareorientert syn hvor markedet skulle påvirkes. Nye teknologiske løsninger endrer verdensbildet raskere enn tidligere. Tjenestedominant logikk er det nyeste innenfor markedsføring. De store endringene i verdensbildet har vært bakgrunn for denne logikken. Stadig endringer i markedet har gitt større konkurranse om kunder, og individualisering og digitalisering har gjort at bedrifter må rette mer fokus på kunder og samarbeidspartnere. Den tjeneste dominante logikken er ett alternativ til den vare dominerte logikken. I tjenestedominantlogikk er det menneskelig kapital og samskaping av verdi med kunden som gir god lønnsomhet. Lønnsomme bedrifter er ofte markedsorienterte. Problemstillingen er: «hvordan kan markedsføring av samiske museer forbedres?». Dette er interessant å studere fra ett bedriftsøkonomisk ståsted, da tradisjonelle museer ofte er non-profitt bedrifter som mottar tilskudd og ikke legger stor vekt på markedsføring. Den lønnsomme bedriften blir i stedet studert fra ett samfunnsperspektiv hvor samfunnsoppdraget til museene har en viktig rolle. Det handler om å være kunnskapsbærer og formidler av samisk historie nå og i fremtiden. Målgruppa til casen er lokalbefolkningen. De er ikke betalende kunder, og en kan spørre seg hvorfor lokalbefolkninga er målgruppa til museene all den tid de ikke bringer inntjening. De bidrar derimot til eksistens, da museene eksisterer nettopp på grunn av lokalbefolkningen, og de lokale er således viktig for utvikling. Uten lokalbefolkning, intet museum. Hensikten er å få en dypere forståelse av samiske museer via ett nytt perspektiv. Mitt bidrag er en helhetlig modell med beskrivelse av hvordan samskaping av verdi kan bidra til økt synlighet og popularitet, først og fremst overfor lokalbefolkningen, slik at flere lokale kunder og andre aktører i samfunnet tar del i samskaping av verdi. Utgangspunktet er at det er en kontinuerlig prosess hvor samskaping av verdi og fornøyde kunder kan bidra til økt lokal forankring og spredning av informasjon og dermed markedsføring av samiske museer. Det igjen kan gi flere samarbeidspartnere. Forskningsdesignet er kvalitativt rettet casedesign, med datainnsamlingstriangulering i kjernen bestående av dokumentinnsamling, observasjon og semistrukturerte dybdeintervju. Mine funn tyder på at det er stor grad av tillit i casestiftelsen. Museene er egne enheter med egne budsjetter under stiftelsen. Innenfor budsjettet er enhetene fri til å markedsføre etter eget initiativ og engasjement. Da budsjettet er lite, markedsføres det mest gjennom kanaler som er gratis å bruke. Det etterlyses en felles markedsføringsstrategi. Resultatene om kunder viser at lokalbefolkningen tiltrekkes av samtidskultur, aktiviteter, kurs og historiefortellinger. Spesielt er kurs hvor foreleseren har godt rennommé populært. De menneskelige ressursene gjennom relasjoner og dialog er verdsatt, og samskaping av verdi bør bli satsingsområde for økt synlighet. Museumsstiftelsens manglende ressurser gjør samarbeid med andre aktører essensielt. Å informere alle aktører om samfunnsoppdraget er ett avgjørende tiltak.
Nøkkelord: samisk museum, markedsføring, samskaping, verdi, kvalitet, tjenestedominant logikk.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: