Evaluering av jobbsøkerkurs for ungdom i NAV 2016/2017
Forfatter
Jensen, GroSammendrag
Denne rapporten er utformet på bakgrunn av et samarbeid i Universitets NAV;der formålet er å skape en felles arena for forsknings- og utviklingsarbeid for UiT – Norges arktiske universitet og NAV, samt å utvikle NAV som praksissted for studenter.
Min forskningsinteresse har over tid omfattet ungdom i kontakt med hjelpetjenester, og etter hvert har jeg utviklet interesse for hvordan NAV kan øke arbeidsinkludering for unge arbeidssøkere gjennom styrking av kontakt mot arbeidsgivere. I den forbindelse har jeg fulgt et jobbsøkerkurs for ungdom ved et NAV-kontor i Finnmark. Det er et lokalt utviklet gruppetiltak som skal fremme kvalifisering og arbeidstrening for unge i alderen 18-29 år. Innledningsvis var tiltaket basert på kjøp av tjenester fra ekstern tiltaksarrangør, men NAV besluttet å utvide sitt sosialfaglige handlingsrom og tilby tiltaket i egen regi. I den forbindelse var det behov for dokumentasjon av prosjektet og evaluering av arbeidet i dette kurset. Rapporten fokuserer på ungdommenes læringsutbytte av jobbsøkerkurset, og til dels hvordan det har gått med de unge et år etter. Jeg kommer også med noen forslag til endringer i kurset.
Min forskningsinteresse har over tid omfattet ungdom i kontakt med hjelpetjenester, og etter hvert har jeg utviklet interesse for hvordan NAV kan øke arbeidsinkludering for unge arbeidssøkere gjennom styrking av kontakt mot arbeidsgivere. I den forbindelse har jeg fulgt et jobbsøkerkurs for ungdom ved et NAV-kontor i Finnmark. Det er et lokalt utviklet gruppetiltak som skal fremme kvalifisering og arbeidstrening for unge i alderen 18-29 år. Innledningsvis var tiltaket basert på kjøp av tjenester fra ekstern tiltaksarrangør, men NAV besluttet å utvide sitt sosialfaglige handlingsrom og tilby tiltaket i egen regi. I den forbindelse var det behov for dokumentasjon av prosjektet og evaluering av arbeidet i dette kurset. Rapporten fokuserer på ungdommenes læringsutbytte av jobbsøkerkurset, og til dels hvordan det har gått med de unge et år etter. Jeg kommer også med noen forslag til endringer i kurset.