Hvordan beholde kunnskapsmedarbeideren - En studie om nytilsatte kunnskapsmedarbeideres motivasjon
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19860Dato
2020-05-20Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
En av de største utfordringen for dagens organisasjoner er å kunne tiltrekke og beholde dyktige kunnskapsmedarbeidere. Ansettelsesprosesser og opplæringsperioder er tidkrevende og kostbare, og det er derfor viktig å gjøre gode ansettelser og har en plan for en tilpasset og effektiv opplæring av nyansatte. Når ansettelsen og opplæringen er ferdig, og de nyansatte er fullstendig integrert i organisasjonen, er det essensielt for bedriftene å klare å beholde dem. Forskning viser at turnoverintensjonen er mindre dersom medarbeideren er motiver. Vi har derfor sett på hvordan man kan beholde nyansatte kunnskapsmedarbeidere i to konkrete organisasjoner lengre.
Vi har tatt utgangspunkt i Deci og Ryans Selvbestemmelsesteori og lagt vekt på de seks prinsippene som fremmer optimal arbeidsmotivasjon. Vi har gjennomført dybdeintervjuer med nyansatte kunnskapsmedarbeidere. Vi har fokusert spesielt på opplæringsperioden og om det er noe organisasjonene bør gjøre annerledes for å øke motivasjonen slik at de på best mulig måte kan sørge for at kunnskapsmedarbeiderne ønsker å bli blir værende.
Våre funn indikerer at det er viktig å ha en god balanse mellom tid og ressurser. Vi fant også at organisasjonene ville vært bedre tjent med en formell opplæringsprosess. I tillegg er det viktig for nyansatte kunnskapsmedarbeidere å utvikle seg, føle viktigheten av arbeidet sitt og at organisasjonen har klar retning og autonomistøttende styring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: