Digitalisering av kraftbransjen - mellomledernes erfaringer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19867Date
2020-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Kraftbransjen står overfor store omstillinger i årene som kommer, med bakgrunn i digitaliseringen og elektrifiseringen som råder i Norge i dag. Økende etterspørsel etter ladestasjoner, samt etablering av industri i grisgrendte strøk krever tilgang til både strøm og nok kapasitet. For å møte etterspørselen som strømnettselskapene er pliktig til å levere, krever det store investeringer i strømnettet rundt om i hele Norge.
Masteroppgavens problemstillingen:
Hvordan erfarer mellomlederne arbeidet med digitale endringsprosesser i organisasjonen, og hvordan opplever mellomlederne at de digitale endringene påvirker organisasjonens effektivitet?
Studiet er gjennomført ved bruk av kvalitative intervju med mellomlederne i nettselskapet i ett norsk kraftkonsern, samt andre ressurspersoner tilknyttet nettselskapet.
Oppgaven kan bidra med kunnskapsutvikling om hvordan orkestrere digitalisering i ett kraftkonsern for å fremme verdiskapning og effektivitet.
Funnene fra studiet viser at nettselskapet har gjennomgått flere ulike digitale endringsprosesser de siste 10 årene. Informantene fremhever at de digitale endringene har bidratt til at organisasjonen jobber smartere og mer effektivt på en digital plattform.
Vi opplever, ut fra funn i studiet, at nettselskapet kan ha større fokus på opplæring, kompetanseheving, informasjon og involvering av medarbeidere.
Nøkkelord: Digitalisering, endringsprosesser, effektivitet, mellomledere, suksessfaktorer
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: