Now showing items 641-660 of 1325

    • Innledning 

      Norbye, Bente; Thoresen, Anne- Lise (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      <i>Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning</i> er utviklet gjennom et toårig prosjekt i regi av forskningsgruppen for helsefaglig profesjonsutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsgruppen ble opprettet i 2010 og er en tverrfaglig gruppe som består av lærere fra bachelorutdanningene i sykepleie, ergoterapi, fysioterapi og masterutdanningene i helsesykepleie ...
    • Innovasjon som tverrprofesjonell samarbeidslæring 

      Eriksen, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      En viktig forutsetning for velferdsstaten er de nyvinningene som skaper forbedring og fremskritt på viktige områder. Innenfor helse- og velferdssystemet kan dette være alt fra nye teknologier og behandlingsmetoder til endringer i organisering og praksisutøvelse. Sentralt i dette står innovasjon. Innovasjon kan forstås som utvikling og anvendelse av nye og nyttige ideer. De prosessene som skaper ...
    • The Innovative Learning Institute for Circumpolar Health. An International summer school for nursing students in rural and remote areas 

      Norbye, Bente; Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      This chapter focusses on nursing students’ opportunities for participation in an international summer school specifically aimed at the people living in the circumpolar regions. The Northern Nursing Education Network offers a two-week intensive course for students to meet and to develop contextual knowledge of indigenous people living in Arctic regions. These areas are often challenged by vast distances ...
    • Innvandrere og brukermedvirkning i helse og omsorgstjenestene. Hvordan ivareta innvandreres brukermedvirkning i avgjørelser om egen helse, utforming av tjenester og tjenesteforskning. En oppsummering av kunnskap 

      Jakobsen, Monika Dybdahl; Storstein Spilker, Ragnhild (Research report; Forskningsrapport, 2020)
      Ifølge lovverket skal pasienter og brukere involveres i avgjørelser om sin egen helse (brukermedvirkning på individnivå) og i utforming av helse- og omsorgstjenester (brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå). Sentrale offentlige dokumenter understreker også at brukermedvirkning i tjenesteforskning er viktig for å få gode og relevante helse- og omsorgstjenester. Innvandrere utgjør 14,7 ...
    • Institutional Work in a Palliative Unit: “There is Less Time for Patient Contact” 

      Mæhre, Kjersti Sunde; Solstad, Elsa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-04)
      The encounter between divergent institutional logics may be challenging for nurses, since they must balance different expectations in their daily institutional work. These challenges increase when new reforms are introduced. Our research question is: How do actors linked to a palliative care unit experience the consequences of the Coordination reform in their daily performance of care work? Our ...
    • Integration of e-learning approaches in a post-pandemic learning environment–Norwegian nursing students' recommendations from an action research study 

      Karlsen, Karina; Aronsen, Charlotte Konradsdatter; Bjørnnes, Therese Daleng; Harberg, Trine Bruun; Halland, Anita Nytræ; Holand, Thomas; Jakobsen, Lena M; Kornbakk, Liv Katrine; Kvalshaug, Britt-Inger; Lian, Hilde; Nygård, Carina; Solsvik, Ann Kristin; Trømborg, Elisabeth; Emaus, Nina (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-31)
      The covid-19 pandemic has profoundly led to changes in use of digital platforms, online teaching, and e-learning strategies. The aim of the present study was to examine how future pedagogical approaches can promote constructive learning environments and facilitate nursing students learning processes in future post-pandemic scenarios based on an action research study, which were conducted through ...
    • Intended, Unintended, Unanticipated? Consequences of Social Distancing Measures for Nursing Home Residents During the Covid-19 Pandemic 

      Tingvold, Laila; Moholt, Jill-Marit; Førland, Oddvar; Jacobsen, Frode Fadnes; Tranvåg, Oscar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-28)
      During the outbreak of the COVID-19 pandemic, Norwegian health authorities introduced social distancing measures in nursing homes. The aim was to protect vulnerable residents from contracting the potentially deadly infection. Drawing on individual interviews with nursing home managers and physicians, and focus groups with nursing staff, we explore and describe consequences the social distancing ...
    • Intensiv habilitering for barn med medfødte eller ervervede funksjonsnedsettelser. Foreldrenes erfaringer med den lokale oppfølgingen i mellomperioden 

      Danielsen, Anders Fornes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-06)
      Bakgrunn: I senere tid har det blitt etablert flere intensive habiliterings tilbud for barn med funksjonsnedsettelser i Norge. Et av disse er Program Intensivert Habilitering (PIH) som er bygget på tverrfaglighet og er et supplement til det allerede eksisterende habiliterings tilbudet lokalt. Her deltar barna og foreldrene på tre til fire intensive samlinger i løpet av et år. I mellom disse samlingene ...
    • Intensiv og individualisert fysioterapi for bedring av gange og balanse hos personer med Charcot-Marie-Tooth sykdom - en single subject experimental design studie 

      Brekke, Linn Helene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-03)
      Bakgrunn: Charcot-Marie-Tooth sykdom er en sjelden, arvelig nevromuskulær sykdom. Sykdommen rammer primært distale nerver i bein og armer, og fører til nedsatt muskelstyrke, redusert sensibilitet og feilstillinger i føtter. Dette resulterer ofte i gangvansker og balanseproblemer. Det finnes ingen behandling som kan stoppe utviklingen av sykdommen, men fysioterapi anbefales. Det foreligger imidlertid ...
    • Intensivsykepleierens drivkraft til å skrive dagbok til pasienten. Å følge pasienten på etappene. 

      Bogstrand, Martha (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-01)
      Sammendrag: Bakgrunn: Intensivsykepleieren har omsorg for pasienten på intensiv. Det innebærer at hun/han må ha ett høyt kunnskapsnivå, avanserte ferdigheter og kompetanse i forhold til faget, intensivsykepleie. Hennes/hans ansvar omfatter blant annet oversikt over pasientsituasjonen, hvor det å tenke fremover ligger sentralt i hennes kompetanse. Intensivpasienten er med sin reduserte autonomi ...
    • Intensivsykepleierens rolle ved respiratoravvenning til voksne intensivpasienter – en litteraturstudie 

      Nikolaisen, Kjersti; Rasmussen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)
      Bakgrunn: De senere årene har intensivsykepleieren fått en mer fremtreden rolle og ansvar ved respiratoravvenning med sykepleierstyrte avvenningsprotokoll og fokus på tidlig rehabilitering. Hensikt: Å undersøke intensivsykepleierens rolle ved respiratoravvenning til voksne intensivpasienter. Metode: Det er brukt litteraturstudie med utgangspunkt i Aveyards (2019) metode for litteraturstudie ...
    • Intensivsykepleieres erfaringer med samarbeid med intensivlege under visitt på intensivavdeling -En kvalitativ intervju-studie inspirert av Malteruds systematiske tekstkondensering 

      Kile, Mia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Visitten i en intensivavdeling er et viktig formelt møte mellom intensivleger, intensivsykepleier og andre profesjoner involvert i pasientbehandlingen. Intensivsykepleieren og intensivlegene er, i det daglige, hovedaktører i dette møtet. Samarbeid er nødvendig, men organiseringen av visitten og nødvendigheten av visitten, kan erfares ulikt av intensivsykepleiere og intensivleger. Intensivsykepleierne ...
    • Inter-rater reliabilitet av den norske versjonen av The Amputee Mobility Predictor 

      Bernhardsen, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke inter-rater reliabiliteten av den norske versjonen av The Amputee Mobility Predictor (AMP) basert på videoopptak av testgjennomføringene. Metode: Tjuefire voksne personer med benamputasjon ble inkludert og klassifisert etter evne til mobilitet. Hver deltaker ble testet både med og uten protese. Unntaket var to personer som kun ble testet uten protese ...
    • Inter-rater reliability of the Norwegian translation of the Wolf Motor Function Test 

      Vatshaug, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-20)
      Bakgrunn: Wolf Motor Function Test (WMFT) er en test for motorisk funksjon i den mest affiserte overekstremiteten etter hjerneslag og måler både utførelsestid og funksjonell kvalitet på bevegelse (Functional Ability Scale- FAS). Den originale versjonen av WMFT har vist gode psykometriske egenskaper, men disse har ikke blitt utforsket i den norske oversettelsen. Inter-rater reliabilitet er en av ...
    • Interprofessional collaboration in Family's Houses in Norway. Predicting burnout, engagement and job satisfaction. 

      Rustad, Kirsten Buck (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-31)
      This study examined several aspects of working conditions in Family’s Houses in Norway. The aim of the study was to investigate the level of interprofessional collaboration, and how the child welfare workers perceive their working conditions compared to employees in other services. Another objective of the study was to see how job demands and resources, including interprofessional collaboration, ...
    • Interprofessional Education: Students´Learning of Joint Patient Care 

      Gudmundsen, Anita Carin; Norbye, Bente; Abrandt Dahlgren, Madeleine; Obstfelder, Aud (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-07)
      This study examines how patient care is developed in meetings between students of occupational therapy, physiotherapy, nursing and medicine who are allowed to shape their own interprofessional collaboration. We conduct a thematic interpretative analysis ofaudio recordings and observations from the meetings and informal talks with the students. The analysis draws on traditions in ...
    • Interprofessional Participation and Reflection in a Digital Network 

      Nilsen, Ragnhild; Nilsen, Line Lundvoll (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Interdisciplinary professional education (IPE) contributes to the formation of effective collaboration in the field of practice. Education needs to be organised so that health science students can learn with, from, and about each other. This article explores how web-based collaboration contributes to this, by describing how it promotes reflection and professional understanding among health science ...
    • Interprofessional student groups using patient documentation to facilitate interprofessional collaboration in clinical practice - A field study 

      Gudmundsen, Anita Carin; Norbye, Bente; Dahlgren, Madeleine Abrandt; Obstfelder, Aud (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-28)
      <i>Background</i> - This article explores and provides insights into how students learn interprofessional collaboration in a clinical placement. This topic is of interest for stakeholders in health services and education and for the research field of interprofessional education.<p> <p>Objectives</i> - How patient documentation facilitates collaboration in interprofessional student groups is ...
    • Interprofessional student meetings in municipal health service - Mutual learning towards a community of practice in patient care 

      Gudmundsen, Anita Carin; Norbye, Bente; Dahlgren, Madeleine Abrandt; Obstfelder, Aud (Journal article; Tidsskriftsartikkel, 2018-09-12)
      Mutual engagement is fundamental in interprofessional collaboration. This paper investigated how mutual engagement evolves in interprofessional student meetings when medical, nursing, occupational therapy and physiotherapy students shape their own collaboration and learning in patient care. We conducted a qualitative study with an ethnographic design. The data material consists of 200 hours of ...
    • Intersubjektiv samhandling og gylne øyeblikk i Norsk Psykomotorisk Fysioterapi 

      Zeiner, Hege Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-16)
      Nøkkelord: Intersubjektiv samhandling, Gylne øyeblikk, Kritiske øyeblikk, Verbal og nonverbal kommunikasjon, Videoobservasjon, Psykomotorisk fysioterapi.