• En kvalitativ innholdsanalyse av et nettbasert gitarkurs for nybegynnere på onlinegitar.no 

      Bjørlykhaug, John Olav (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-06-28)
      Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke et nettbasert gitarkurs for nybegynnere. Det er fordi jeg oppfatter det å bruke nettbaserte kurs som en økende trend i samfunnet for de som ønsker å lære å spille gitar. Det er dermed et behov for kunnskaper om hvordan en kan planlegge, vurdere og gjennomføre slike kurs. I den forbindelse ønsker jeg å belyse følgende problemstilling: «Hvordan kommer ...
    • Excellence 

      Maxwell, Kate (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      ‘Excellence’ is a word that is used in academic and political discourses both as an unquestionable (and unquestioned) goal, as well as an undefinable standard against which academics and their work are assessed. This chapter seeks to ask some of the questions – and tease apart some of the underlying assumptions – that are encased in the ubiquitous use of the term. Ultimately, it shows that ‘excellence’ ...
    • Ferdinando Carulli - samlede verker for to gitarer - bind 1 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Others; Andre, 2018)
      <p><i>Introduction</i>: Carulli skrev over fire hundre verk for gitar. Derav ca. hundre- og femti soloverker, sytti duetter ( to gitarer), femti for gitar/ fløyte-fiolin, førti for gitar/piano, tjue trioer, seks for gitar/sang, tre gitarkonserter og to for tre gitarer.</p> <p>Verkene for to gitarer spenner fra enkle metodiske duetter for nybegynnere til store konsertstykker. Nå presenteres alle ...
    • Ferdinando Carulli - Samlede verker for to gitarer - bind 3 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2019)
    • Ferdinando Carulli samlede verker for to gitarer - bind 2 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2019)
    • Flerstemte prima vista-oppgaver 

      Vargeid, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven er et pedagogisk utviklingsarbeid med tema flerstemte prima vista-øvelser. Den ene delen er et notemateriale, laget som et supplement til boka Hørelære. Med på notene av Niels Eskild Johansen (2006), og bygger på Johansens metodikk i melodilesing. Målgruppa er musikklinjeelever i videregående skole. Oppgavens hovedproblemstilling er: “Hva slags utforming er det hensiktsmessig at flerstemte ...
    • A FLexible musical instrument Augmentation that is Programmable, Integrated in a Box (FLAPIBox) 

      Stifjell, Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Most musical instrument augmentations aim to only fit one specific instrument and depend on an external sound system to work as intended. In a more acoustic concert setting this often alienates the electronic sound component. The FLAPIBox is an integrated solution that fits most acoustic instruments and use its own resonance for playing electronic sound in a more organic way—through the instrument ...
    • Fra hjerte til hjerte – Norsk-russisk samarbeid i drama- og teaterutdanning 

      Eriksen, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Artikkelen er basert på erfaringer fra et treårig samarbeidsprosjekt mellom et norsk og et russisk universitets drama og teaterutdanninger. Prosjektet hadde som et sentralt mål å øke kvaliteten på drama og teateropplæring for å kunne utvikle optimale ferdigheter som trengs for å bli en profesjonell teaterpraktiker i dagens Russland og Norge. Det fokuserte spesielt på møtet mellom tradisjon og nye ...
    • Gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen : om hvordan bruk av hørelære i sangundervisningen kan bidra til å styrke tonedøve personers gehør 

      Åsen, Dina Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-14)
      Oppgaven tar for seg gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen. Problemstillingen for oppgaven er: ”På hvilke måter kan bruk av hørelære i sangundervisningen bidra til å utvikle tonedøve personers gehør?” Utforskningsmetodene som brukes er kvalitative. Gjennom selv å undervise de tonedøve elevene tar jeg i bruk deltagende observasjon. For å kartlegge elevenes utgangspunkt, utvikling og egne ...
    • Gester og gehør. En studie av hvordan to pedagoger bruker kroppslige gester i undervisningen for å utvikle gehør 

      Briseid, Ragnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan kroppslige gester kan brukes i undervisning for å utvikle gehør. Gjennom en kvalitativ kasusstudie av to erfarne pedagoger, beskriver oppgaven konkrete undervisningsaktiviteter der bruk av gester står sentralt. Studien tar sikte på å belyse hvordan disse aktivitetene kan tenkes å utvikle bestemte gehørferdigheter. Funnene fra studien gir grunnlag for å si at ...
    • Gitaretyder - etyder for plekteranslag og fingerspill nivå 3-5 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Others; Andre, 2016)
    • Gitaretyder : etyder for plekterspill og fingerspill : nivå 1-2 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2006)
      Heftet inneholder en samling gitaretyder som er tilrettelagt for gitarstudenter på konservatorienivå. Etydene skal gi innblikk i gitartekniske problemstillinger for både plekteranslag og fingerspill. Formålet er å skape en felles teknisk plattform for alle gitarister.
    • Gitarkompbok 0. Gitarkomp for nybegynnere 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2004)
      Denne boken er ment for deg som vil lære ulike måter å kompe på. På en enkel og oversiktelig måte gir boken innblikk i hvordan et enkelt komp bygges opp og utføres. Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspill og plekterteknikk. <br> Boken er delt inn i tre kapitler som omhandler komp av velkjente populærmelodier, barnesanger og viser. Alle melodiene er skrevet ...
    • Gitarkompbok 1. Populærmusikk for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2001)
      Hvordan komper man rock? Hva kjennetegner en popmelodi og hvilke kompfigurer kan man bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på.<br> Ved hjelp av kjente melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i åtte kapitler som omhandler stilarter i ulike moderne populærgenrer. ...
    • Gitarkompbok 2 : latinamerikansk musikk for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2002)
    • Gitarkompbok 3. Populærmusikk 1900-1949 for fingerspillsgitar 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2003)
      Hvordan komper man musikk fra første halvdel av forrige århundre? Hva kjennetegner denne musikken og hvilke kompfigurer kan man bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på. <br> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i fem kapitler som omhandler ...
    • Gitarkompbok 4. Standardjazz for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2003)
      Hvordan komper man standardjazz? Hva kjennetegner denne musikken, og hvilke kompfigurer er det vanlig å bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på. <br> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i ni kapitler som omhand- ler komp av standardjazz. ...
    • Gitarkompbok 5 - Bossa Nova for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2012)
      Hvordan komper man Bossa Nova? Hva kjennetegner denne musikken og hvilke kompfigurer er det vanlig å bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på.<p> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Grunnprinsippet er at gitaren alene skal kunne låte som et fullverdig komp. ...