• I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene 

      Blix, Hilde Synnøve; Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)
      Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av ...
    • Instrumentallæreren og gehøret. En kvalitativ undersøkelse av treblåslæreres tanker om gehør og gehørarbeid 

      Wulfsberg, Elisabeth Maria López (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-10-31)
      Denne undersøkelsen studerer tanker om gehør og gehørarbeid hos profesjonelle instrumentalister, gehørarbeid de gjør med sine elever og hvilke sammenhenger som kan finnes mellom disse funnene. Problemstillingen det arbeides ut fra er: Hvilke sammenhenger kan man finne mellom instrumentallæreres egen bruk av gehør og gehørarbeid de gjør med sine elever? Undersøkelsen tar utgangspunkt i kvalitative ...
    • Intervallic Guitar vol.2 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2019)
    • Intervallic Guitar vol.3 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2020)
    • Intervallic guitar. String skipping exercises Vol.1 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2012)
    • "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning 

      Tollefsen, Maria Medby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker ...
    • Kampen om gehørtreningsfaget i videregående skole. Hvor ble det av i Kunnskapsløftet? Hvordan kan veien videre se ut? 

      Olsen, Caroline Astrid Halliwell (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-05)
      SAMMENDRAG I denne studien fokuserer jeg på gehørtreningsfaget i videregående skole. Jeg ser på strukturene rundt gehørtreningen som det Bourdieu vil kalle for en kamp. Jeg har forsøkt å svare på følgende spørsmål: Hvor ble gehørtreningsfaget av i Kunnskapsløftet? Hvordan kan veien videre se ut for faget? Gjennom problemstillingen søker jeg ny og dypere kunnskap om hva som har skjedd med ...
    • Kompgitar Basics 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2022)
    • Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer? 

      Strobelt, Michael (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Artikkelen undersøker opprinnelsen og utviklingen av den kritiske pedagogikken og dens relevans for kunstnerisk utdanning i dag. Innledningsvis skisseres kunstfagenes vilkår i dagens utdanningslandskap, som er preget av nyliberal instrumentell tenkning og med økende krav om økonomisering, standardisering og målstyring. Ut fra en oppfatning om at mange av dagens utdanningspolitiske føringer strider ...
    • L. Fanicelli: Acquarelli Cubani for two classical guitars 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Others; Andre, 2004)
    • The Lost World - score 

      Andreassen, Tore Morten (Others; Andre, 2018)
    • Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever 

      Blix, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07)
      Denne artikkelen bygger på en studie av lærebøker for nybegynnere på et Musikkinstrument. Målet med studien var å undersøke de mest brukte instrumentallærebøkene i Norge i et Freireinspirert kritisk pedagogisk perspektiv. I studien analyseres innholdet i 26 lærebøker for 15 forskjellige instrumenter. Analysen tar utgangspunkt i et kritisk pedagogisk perspektiv på lærebøkenes faglige innhold og ...
    • Maj7 arpeggioer over ulike akkordtyper 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2024)
    • Major 7 arpeggios over different chord types 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2024)
    • Maze Decadence 

      Andreassen, Tore Morten (Others; Andre, 2018)
    • Measuring the effects of the social rural university campus 

      Benneworth, Paul; Maxwell, Kate; Charles, David (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-11-25)
      There has been demand in many countries for the establishment of small campuses in more rural locations to spread the benefits of higher education both through the provision of university courses and through the positive economic spill-overs for these communities. Evaluations of the impacts of these universities according to current models show limited effects due to their small scale and specialization. ...
    • Med trygghet i gehøret - En kvalitativ studie om relasjonen mellom gehørfaget og studentenes utøvende virksomhet 

      Mickelsson, Ane Emilie Vold (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-14)
      Hensikten med denne studien er å belyse relasjonen mellom gehørfaget og utøvende virksomhet. Studien tar for seg hvordan gehørlærere på universitets- og høyskolenivå vektlegger denne relasjonen for sine studenter. Studiens hovedproblemstilling er: «Hvordan knytter gehørlærere gehørundervisning til studentenes utøvende praksis, og hvilke læringsstrategier presenteres for studentene?» For å belyse ...
    • The Medieval (Music) Book: A Multimodal Cognitive Artefact 

      Maxwell, Kate (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      The conception and layout of the medieval book has been shown to be a reflection of the human memory and mind, and that the art of making a 'text' (whether in language, image, or sound) is itself a reflection of the medieval cognitive process. However, the medieval manuscript does not just reflect the minds that produced it, for it is also the word made of/on flesh: the parchment itself is made from ...
    • Mixing It Up: The Place of the Arts in Multidisciplinary Contexts 

      Maxwell, Kate (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2017)
      In this era of change, when the placement of the arts is coming under scrutiny at local, national, and international levels, the time seems right to explore the role of the artist (broadly understood) in multidisciplinary contexts. What can we offer, what can others offer us, and how can such partnerships succeed?
    • Modale skalaer 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2022)