Blar i tittel Musikkonservatoriet
Viser treff 39-58 av 119
-
Gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen : om hvordan bruk av hørelære i sangundervisningen kan bidra til å styrke tonedøve personers gehør
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-14)Oppgaven tar for seg gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen. Problemstillingen for oppgaven er: ”På hvilke måter kan bruk av hørelære i sangundervisningen bidra til å utvikle tonedøve personers gehør?” Utforskningsmetodene som brukes er kvalitative. Gjennom selv å undervise de tonedøve elevene tar jeg i bruk deltagende observasjon. For å kartlegge elevenes utgangspunkt, utvikling og egne ... -
Gester og gehør. En studie av hvordan to pedagoger bruker kroppslige gester i undervisningen for å utvikle gehør
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)Denne masteroppgaven handler om hvordan kroppslige gester kan brukes i undervisning for å utvikle gehør. Gjennom en kvalitativ kasusstudie av to erfarne pedagoger, beskriver oppgaven konkrete undervisningsaktiviteter der bruk av gester står sentralt. Studien tar sikte på å belyse hvordan disse aktivitetene kan tenkes å utvikle bestemte gehørferdigheter. Funnene fra studien gir grunnlag for å si at ... -
Gitaretyder - etyder for plekteranslag og fingerspill nivå 3-5
(Others; Andre, 2016) -
Gitaretyder : etyder for plekterspill og fingerspill : nivå 1-2
(Book; Bok, 2006)Heftet inneholder en samling gitaretyder som er tilrettelagt for gitarstudenter på konservatorienivå. Etydene skal gi innblikk i gitartekniske problemstillinger for både plekteranslag og fingerspill. Formålet er å skape en felles teknisk plattform for alle gitarister. -
Gitarkompbok 0. Gitarkomp for nybegynnere
(Book; Bok, 2004)Denne boken er ment for deg som vil lære ulike måter å kompe på. På en enkel og oversiktelig måte gir boken innblikk i hvordan et enkelt komp bygges opp og utføres. Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspill og plekterteknikk. <br> Boken er delt inn i tre kapitler som omhandler komp av velkjente populærmelodier, barnesanger og viser. Alle melodiene er skrevet ... -
Gitarkompbok 1. Populærmusikk for fingerspillsgitar
(Book; Bok, 2001)Hvordan komper man rock? Hva kjennetegner en popmelodi og hvilke kompfigurer kan man bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på.<br> Ved hjelp av kjente melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i åtte kapitler som omhandler stilarter i ulike moderne populærgenrer. ... -
Gitarkompbok 2 : latinamerikansk musikk for fingerspillsgitar
(Book; Bok, 2002) -
Gitarkompbok 3. Populærmusikk 1900-1949 for fingerspillsgitar
(Book; Bok, 2003)Hvordan komper man musikk fra første halvdel av forrige århundre? Hva kjennetegner denne musikken og hvilke kompfigurer kan man bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på. <br> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i fem kapitler som omhandler ... -
Gitarkompbok 4. Standardjazz for fingerspillsgitar
(Book; Bok, 2003)Hvordan komper man standardjazz? Hva kjennetegner denne musikken, og hvilke kompfigurer er det vanlig å bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på. <br> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i ni kapitler som omhand- ler komp av standardjazz. ... -
Gitarkompbok 5 - Bossa Nova for fingerspillsgitar
(Book; Bok, 2012)Hvordan komper man Bossa Nova? Hva kjennetegner denne musikken og hvilke kompfigurer er det vanlig å bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på.<p> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Grunnprinsippet er at gitaren alene skal kunne låte som et fullverdig komp. ... -
Grunnleggende Bassprinsipper
(Book; Bok, 2022) -
Grunnoversikt - Drop voicinger
(Book; Bok, 2022) -
Grunnøvelser i Fingerpickingstil
(Book; Bok, 2022) -
Grunnøvelser III 1-3-5-7 med diatoniske og kromatiske ledetoner
(Book; Bok, 2022) -
Grunnøvelser over Kvintsirkelskjema og Bebop miksolydisk skala
(Book; Bok, 2022) -
Hel-halvtone & hel-halvtoneskala over dim/b7b9
(Book; Bok, 2022) -
Hva gjøres i jazzhørelæreundervisning? En diskursanalyse av undervisningspraksiser i jazzhørelære
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)Denne oppgaven er en studie av hva som gjøres i jazzhørelæreundervisning, og hvordan innholdet og metodene i undervisningen blir begrunnet. Det er tatt utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk teorigrunnlag, som sier at viten blir konstruert i et samspill mellom samfunnet og enkeltindivider. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzhørelærepedagoger fra høyere musikkutdanning, ... -
Hva karakteriserer instrumentalundervisning og gehørarbeid ved Mandela Metro School of Arts (MMSA): en drøfting av en sørafrikansk undervisningspraksis i lys av didaktisk relasjonstenkning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-28)Målet med studien var å kartlegge hvilke undervisningsmetoder som ble brukt ved MMSA, og om min forestilling om hvor sterk gehørbasert undervisning sto ved skolen holdt stikk. Med utgangspunkt i min forforståelse, var jeg overbevist om at den sørafrikanske musikkundervisningen i stor grad var gehørbasert. Didaktisk relasjonstenkning er den teoretiske forankringen i studien, med fokus på den didaktiske ... -
Hva slags forståelse behøver en noteleser?
(Research report; Forskningsrapport, 2006)I denne artikkelen drøftes spørsmål som: Hva slags forståelse behøver en noteleser, og i hvor stor grad bruker vi meningsaspektet som støtte til lesing av musikk? -
I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av ...