• Research Funding is Critical to Societally Relevant Research 

      Benneworth, Paul; Maxwell, Kate (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-13)
      There has been increasing concern recently in ensuring that public funding for science and innovation creates truly public benefits. This has emerged at a time of an uneasy feeling emerging in society that it is private corporations and patent holders that reap the rewards, particularly in new drugs which may be generally unaffordable despite being ‘discovered’ by public funding (Gronde et ...
    • Rockabilly på 1-2-3 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
    • Rytmetrening i kor. En kvalitativ studie av koristers opplevelse av understrømstrening i kor. 

      Dahl, Liv Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-12-06)
      Denne studien har hatt som mål å undersøke hvordan korister opplever kroppslig understrømstrening i kor og hvilken nytte korister og dirigent mener slik trening kan ha. Studien har blitt gjennomført i et blandetkor med 26 sangere. Dataene har blitt utviklet gjennom et fokusgruppeintervju med fire korister og et eget intervju med dirigenten. Samtlige korister har også besvart et spørreskjema som hadde ...
    • Sandpits Can Develop Cross-Disciplinary Projects, but Funders Need to be as Open-Minded as Researchers 

      Maxwell, Kate; Benneworth, Paul; Siefkes, Martin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed; Others; Andre, 2018-10-15)
      The research “sandpit”, where a cross-disciplinary group of academics and practitioners come together for a short time to create new projects around a given theme, is gaining ground as a way to foster innovation and creativity in research design. While sandpits can spark ideas for novel projects better suited to tackling grand challenges and urgent questions, research from Kate Maxwell, Paul Benneworth, ...
    • Sangundervisning som dialogisk praksis 

      Sundbø, Marthe Kirsten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-12)
      Bakgrunnen for denne oppgaven kommer fra en interesse for dialogfilosofi, og en interesse for sangfaget som en dialogisk praksis. Hensikten med oppgaven er å gå i dybden på det dialogiske ved sangundervisningen. Gjennom åpne intervjuer med tre ulike sangpedagoger, gis det et innblikk i ulike erfaringer med og perspektiver på sangundervisning som dialogisk praksis. Det teoretiske rammeverket for ...
    • SEKVENSERENDE ØVELSER -MIKSOLYDISK - TERSER, SEKSTER & SKALA 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2022)
    • Selvverd i musikalsk samspill En kvalitativ studie av elever og læreres meninger om selvverd og samspillundervisning 

      Hansen, Jannike Sara (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-07-28)
      Denne studien har hatt som mål å undersøke hvordan elever og lærere ved musikklinjer opplever arbeid med økt selvverd i samspillfaget, og hvordan undervisningen kan legges til rette for å underbygge dette. Studiens teorigrunnlag bygger på to tradisjoner innen forskning på selvoppfatning: forventningstradisjonen og selvvurderingstradisjonen. Her vil teorier av Albert Bandura, Morris Rosenberg og ...
    • Skalalinjer II - over ulike typer firklanger 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
      Dette er den andre boken som omhandler skalalinjer spilt over firklanger. Som i forrige bok starter man på 1 (grunntone), 3 (ters), 5 (kvint) og 7 (septim) over ulike firklangstyper og kombinerer med opp/nedadgående skalabevegelse. Prinsippet at disse linjene spilles på første,andre og tredje streng videreføres. <p> <p>Denne boken viser først en oversikt over skalalinjer over en og en firklang. ...
    • Skalalinjer over A7, D7, E7 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
    • Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen 

      Blix, Hilde Synnøve; Waade, Roy Aksel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-03)
      Samspill, improvisasjon og skapende arbeid, samt kommunikasjon med vekt på lytting og dialog, er viktige målområder i den nye «Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning» (Norsk kulturskoleråd, 2016). Pedagogiske arbeidsmåter for å nå målsettingene som beskrives bør ifølge rammeplanen oppnås gjennom et bredt spekter av metoder og læringsaktiviteter, og i planen framheves variasjon i arbeidsmåter ...
    • Spices for flute & guitar 

      Andreassen, Tore Morten (Others; Andre, 2006)
    • Staur og Hesjestaur for fløyte og gitar 

      Andreassen, Tore Morten (Others; Andre, 2018)
    • “Students can have a really powerful role…” Understanding Curriculum Transformation Within the Framework of Canon Critique and Critical Pedagogy 

      Mittner, Lilli (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Educational practice needs to continuously update the curriculum in line with both current theoretical frameworks developed within academia and the lived reality of the coming generation. This article takes the student perspective on this issue, investigating a case from secondary music education in England. In 2015, Jessy McCabe initiated a successful campaign for the inclusion of women composers ...
    • Syng ut! - En kvalitativ studie om begrunnelser for å synge i gehørfaget 

      Sætre, Synnøve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne studien har hatt som mål å undersøke sang som pedagogisk verktøy i gehørundervisningen. Studien har basert seg på hva gehørpedagoger i høyere utdanning mener er gode begrunnelser for å bruke sang som verktøy. Utgangspunktet for drøftingen av resultatene har vært forskning om indre gehør og audiering, og om hukommelse, og hvordan dette kan ha betydning for pedagogisk virksomhet. Dataene har ...
    • Tekniske øvelser for gitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2008)
      Denne teknikkboken er ment som en basisbok som skal skape et felles grunnlag for gitarteknikk enten de spiller med plekter- og/eller fingerspill.
    • Thinking decolonially towards music’s institution: A post-conference reflection 

      Steen, Ellen Marie Bråthen; De Dios, Anjeline; Dodds, Phil; Groth, Sanne Krogh; Benivolski, Xenia; Borchgrevink, Hild; Bubandt, Nils; Chekan, Yuri; Rijo Lopes Da Cunha, Maria; Farnsworth, Brandon; Lovell, Rosanna; Mann, Caryl; Mauruschat, Ania; Nwachukwu, Ucee-Uchenna L.; Zhao, Yiren (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-08)
      How do we talk about musical colonisation? How do we talk about this work of talking about it; that is, interrogating what we mean by colonisation and its counter-logic of decolonisation or decoloniality?
    • Tore Morten Andreassen & the Jazzmasters - Declassified Songbook 

      Andreassen, Tore Morten; Nilsen, Øyvind (Book; Bok, 2021)
    • Trestemt harmonisering - med melodi som toppnote 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2022)
    • Trompetkonsert med teatralt tilsnitt – Muligheter og utfordringer i en interaktiv konsertforestilling for barnehagebarn 

      Liset, Marte (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2016)
      Artikkelen tar utgangspunkt i den interaktive konsertforestillingen Trompetkonserten, en teatral konsert utviklet for barn i alderen 3-6 år. Oppmerksomheten rettes mot de interaktive delene av konserten. Det gjøres først rede for hvordan interaktive aspekter kommer til syne i konsertforestillingen som helhet. Deretter fokuseres det på ett konkret eksempel for å undersøke hvilke muligheter og ...
    • Understanding "flow": A multimodal reading of political economy and capitalist erotics in hip hop 

      Maxwell, Kate; Greenaway, Jonathan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-11-10)
      One of the essential elements of a rapper’s art is “flow”: the delivery of text against beat. Hip hop, with its linguistic dominance and street origins, is traditionally male-orientated, with women often depicted in terms of (sexual) subordination. However, when considered through a female gaze, the discourses conjured by “flow” take on different meanings. From the flow of desire to monthly visits ...