"Jeg forstår ikke helt. Kan du forklare på en annen måte?"
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/20322Date
2020-11-02Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Nybakk, OddbjørgAbstract
Gjennom å sette meg inn i teori, tidligere forskning og egen erfaring på blant annet hvilket kraftfullt pedagogisk verktøy multimodal teknologi kan være, har min undring kommet. Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom multimodal samfunnsfagundervisning i videregående skole, og elevenes opplevde læring?
Teorien jeg har anvendt er utdanningspsykolog Richard E. Mayers kognitive teori om multimediert læring. Han tar for seg hvordan multimodale instruksjoner kan utformes for å gi best læringseffekt. Han vektlegger spesielt den dype læringsprosessen som skjer når både ord og bilde kombineres. Mayers teori baserer seg på henholdsvis Allan Paivios vitenskap om «Dual Coding» og John Swellers teori om «Cognitive Loading». Flere av punktene Mayer legger frem, er velkjente didaktiske prinsipper. Kort sammenfattet handler de både om å dele inn og kategorisere stoffet som skal presenteres, redusere mengde av informasjon og dermed kognitiv belasting, aktivere tidligere kunnskap og skape helhet, og ikke minst formidlerens stemmebruk og tilstedeværelse. Jeg har utforske flere deler av Mayers teori om læring, gjennom en egenutviklet kvantitativ undersøkelse og drøfting av mine funn. Dataene bygger på selvrapporterte elevsvar (N=123), og resultatene blir presentert numerisk, grafisk og deskriptivt. Jeg har funnet at multimodalitet i samfunnsfagundervisningen har et signifikant bidrag til positiv læringseffekt.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: