Senja 2020 - ny kommune fra 1/1-2020
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/20796Date
2020-10-30Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Ribe, Gunn ToveAbstract
Denne avhandlingen handler om hvordan et design av en helt ny organisasjon skapes som et
sluttresultat av sammenslåingen mellom de fire kommunene Lenvik, Torsken, Tranøy og Berg.
Hensikten med studien er å belyse hvordan deler av prosessen frem til en helt ny organisasjon
ser ut og hvordan designergjerningen kommer til syne gjennom beslutninger som tas underveis.
Å designe en ny kommune som samtidig er en virksomhetsoverdragelse synes å være en
kompleks prosess. Kvalitativ metode benyttes i studien og designet av nye Senja kommune
kommer frem gjennom møtereferater, observasjoner i møter, intervjuer, tilgjengelige
dokumenter som offentliggjøres gjennom nettsiden Senja2020. Gjennom en kvalitativ
casestudie har jeg sett på prinsippene for organisering; klient, territorium, sektor og prosess.
Prinsippene analyseres ved hjelp av beslutningsmodellene den rasjonelle modellen,
forhandlingsmodellen og garbage-can-modellen. Jeg har i avhandlingen forsøkt å få svar på
følgende problemstilling:
«Hvilke design har man valgt på administrasjonen for den nye sammenslåtte Senja kommune
– og hva kjennetegner de beslutningsprosesser som har ledet frem til det valgte designet?»
Den nye kommunen Senja kommune skal være på plass fra 1/1-2020. Prosessen med
sammenslåingen startet oktober 2016 som følge av regjeringens mål å styrke lokaldemokratiet
og dermed gjennomføre en kommunereform. Målet er å få større og mer robuste kommuner
med tilhørende økt makt og myndighet. Kommunestyrene i Lenvik og Tranøy vedtok i oktober
2016 å søke om kommunesammenslåing (Senja2020, u.å.). Imidlertid søkte også kommunene
Berg og Torsken i januar 2017 om inntak til den nye kommunen. Ny intensjonsavtale vedtas på
bakgrunn av dette i april 2017. Fellesnemda leder prosessen og er styringsgruppe for hele
prosjektet mens prosjektet Senja 2020 har egne prosjektansatte som leder prosessen frem.
Prosjektet deles opp i mindre delprosjekter og Fellesnemda har ansvar for sikring av nødvendig
samordningen mellom nåværende kommuner. Prosjektledelsen bruker styringsdokumentet som
bygger på intensjonsavtalen utarbeidet av Fellesnemda som grunnlag gjennom hele prosessen.
Styringsdokumentet peker ut retningen og angir omfanget av prosjektet og benyttes som
redskap for samarbeidet mellom fellesnemda og prosjektledelsen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: