Viser treff 204-223 av 387

    • Kundenes, ledelsen og de ansattes opplevelse og oppfatning av servicekvaliteten i Handelsbanken 

      Bruun, Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-16)
      Formålet med oppgaven var å undersøke kundenes, ledelsen og de ansattes opplevelse og oppfatning av servicekvaliteten i Handelsbanken. Jeg ønsket å se nærmere på Handelsbankens fokus på empati og omtanke, samt om det hadde oppstått noen gap i leveransen av servicekvaliteten til kunden. Med dette som bakgrunn utviklet jeg tre problemstillinger. Den første problemstilling ble formulert som følgende: ”Hvilke ...
    • Kundeopplevelser gjennom en bankbytteprosess. En studie av kundereisen fra gammel til ny bank 

      Isaksen, Anja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-03-01)
      Formålet med denne studien var å avdekke kundeopplevelser gjennom en bankbytteprosess, som en studie av kundereisen fra gammel til ny bank. I henhold til det teoretiske rammeverket for kundereiser, ble bankbytteprosessen delt opp i tre faser, før, under og etter bankbytte. Videre ble bankkunders opplevelser knyttet til hver fase undersøkt. Opplevelse er i denne sammenheng definert som en helhetlig ...
    • Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge 

      Killingberg, Heidi Josefine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      Denne studien har undersøkt hvilke faktorer som har en sentral innvirkning på nordnorske bedrifters tilfredshet og lojalitet til regskapsleverandør. Resultatene ble videre brukt for å undersøke hvordan de påvirker bedriftenes etterspørsel etter regnskapsleverandørens tjenester. I denne sammenheng er det brukt litteratur i nærliggende bransjer som viser at faktorene pris, kvalitet, omdømme og ...
    • Kundetilpasning av forbruksvarer. Har individuelle budskap holdepunkt i markedskommunikasjon? 

      Hatlevik, Marte Sleire (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-14)
      Formålet med oppgaven var å undersøke om individuelle budskap har holdepunkt i markedskommunikasjon, med særskilt fokus på standardiserte forbruksvarer. Jeg ønsket å presentere fagkunnskap om hvilke dimensjoner som påvirker konsumentens oppfatning, vurdering og valg på bakgrunn av kundetilpasning. Med dette utgangspunktet presenteres problemstillingen: ”Hvilke dimensjoner ved emballasje kan oppfattes ...
    • "Kvalitet betyr å gjøre det riktige når ingen ser på". En kvantitativ undersøkelse av regnskapskvalitet i årsregnskap utarbeidet med og uten ekstern hjelp 

      Hansen, Marianne Lindstrøm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Tittelen på masteroppgaven er et sitat fra Henry Ford, og beskriver på mange måter essensen av temaet i denne masteroppgaven. I 2011 ble revisjonsplikten for små aksjeselskap opphevet, gitt at selskapene oppfyller tre kumulative vilkår. Dermed kan disse selskapene utarbeide og levere årsregnskap uten bruk av ekstern hjelp i regnskapsavleggelsen. Da er det opp til regnskapsprodusentene i selskapene ...
    • Kvalitet og effektivitet i norsk helsevesen : En ikke-parametrisk og statistisk totrinnsanalyse av somatisk spesialisthelsetjeneste 

      Martinussen, Johannes; Reinholtsen, Ingar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Denne oppgaven undersøker forholdet mellom prosesskvaliteten og effektiviteten innen somatisk spesialisthelsetjeneste. Undersøkelsen er gjort på 19 sammenliknbare, norske helseforetak for perioden 2008 til 2011. Studien er lagt opp som en totrinnsanalyse. I første trinn beregnes prosesskvaliteten, kostnadseffektiviteten og den tekniske effektiviteten for helseforetakene. Dette gjøres for hvert ...
    • Kvalitet på banktjenester : årsaker til kunders vurderinger og valg av bank 

      Martinsen, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Formålet med oppgaven var å undersøke årsaker for bankkunders vurderinger og valg, med særskilt fokus på bytteatferd. Problemstilling: ”Hvilke årsaker påvirker kunders vurdering, intensjoner, valg og ønske om å bytte bank?” Jeg valgte å benytte dybdeintervjuer for å ha muligheten til å få frem mest mulig informasjon om kundenes vurderinger og valg i banksammenheng. Det ble benyttet et utvalg på ...
    • Kvalitetsvurderinger av laks og ørret: En kvalitativ studie av forbrukeres kjøp med fotoanalyse som verktøy 

      Myrland, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      Norske forbrukeres sjømatkonsum viser en negativ trend, og sjømatprodusenter søker etter svar på hvordan man kan øke salget av laks og ørret. For å snu den negative trenden må man forstå hva forbrukerne vektlegger når de velger sjømat. Studier viser at matkvalitet stadig blir viktigere, der kvaliteten oppfattes gjennom produktets intrinsiske (indre) og ekstrinsiske (ytre) attributter. Formålet med ...
    • Lean i helsesektoren 

      Hansen, Sandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-16)
      Lean production, eller bare lean-teknikker, stammer fra industriell masseproduksjon og har i de siste årene blitt et populært tema innenfor både amerikansk og europeisk helsesektor. Samtidig har flere sykehus i Norge uttalt at de har implementert lean. Denne oppgaven undersøker om lean-teknikker, som stammer fra industriell masseproduksjon, kan implementeres i helsesektoren. Tidligere forskning ...
    • LEAN – En oversettelse fra filosofi til praksis. Fra det abstrakte til det konkrete i en av Norges største attføringsbedrifter 

      Skoglund, Trine-Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-24)
      Denne oppgaven omhandler filosofien og verktøyet lean. Lean er et relativt nytt fenomen i Norge som er veldig i vinden for tiden. Hvert år arrangerer Lean Forum Norge årskonferanse som tar opp temaer knyttet til lean. Studien undersøker hvordan lean-filosofien oversettes til praksis sett i et økonomi- og styringsverktøysperspektiv. Oppgaven gir innsikt i hvordan lean-filosofien oversettes til praksis ...
    • Ledelse av en kommunal endringsprosess 

      Wirkola, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-09-01)
      Endringer er noe organisasjoner står ovenfor hele tiden, det kan være små endringer som ikke merkes i større grad – eller store endringer som kan gi merkbare forskjeller i arbeidsoppgaver, stillinger, organisasjonsstruktur og lignende. Å endre noe høres så enkelt ut når du tenker på det, men i realiteten er en endringsprosess svært krevende for veldig mange organisasjoner. Det krever blant annet ...
    • Ledelse av intellektuell kapital 

      Pedersen, Bjørn Christian; Øye, Bjørnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Denne oppgaven har fokus på intellektuell kapital og hvordan man kan lede denne type ressurser. Intellektuell kapital er et omfattende fagområde som ikke er ferdig utviklet. I denne oppgaven skal vi gjennomføre intervjuer med to selskaper, og sette fokus på hva de forstår med intellektuell kapital. Studien bygger ellers på sekundærlitteratur, som har hjulpet oss med å få et innblikk i hva intellektuell ...
    • Ledelse i endringsprosesser. En studie av samvirket mellom ulike endringsagenter i endringsprosjekter ved Universitetssykehuset Nord-Norge 

      Eldnes, Preben Svanheim; Vebostad, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      Tema for denne mastergradsavhandlingen er mellomlederroller og konsulentroller i endringsprosesser. Endringer har en raskere inntreden en før, mye på grunn av ny teknologi og digitalisering. Offentlig sektor står ovenfor et stort behov for modernisering og forbedring for å ivareta produktivitet, effektivitet og kvalitet. Denne studien ønsker å øke forståelsen for hvordan de to endringsagentene;mellomledere ...
    • Lederlønningene - rettferdige eller ikke? 

      Pedersen, Morten Rye; Wilhelmsen, Alf Petter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Stadig flere artikler i store, anerkjente internasjonale aviser som Financial Times og tidsskrifter som The Economist, tar for seg problemstillinger rundt lederlønninger og de økende forskjellene mellom fattig og rik. I Norge verserte det en debatt i media rundt årsskiftet 2006/2007 angående de raskt økende lønningene til toppsjefene. De store børsnoterte selskapene, spesielt der staten er storaksjonær, ...
    • Lojalitet til Tromsø Taxi i et mylder av tilbud 

      Pettersen, Natalie Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-30)
      Hensikten med denne oppgaven er å se hvordan ulike drivere påvirker kundetilfredshet og lojalitet til Tromsø Taxi, samt i hvilken grad forbrukerinvolvering modererer forholdet mellom de ulike motivasjonsbegreper og lojalitet. Det teoretiske rammeverket i oppgaven bygger på teorier om kundetilfredshet som en totalvurdering, og lojalitetsbegrep bestående av både bevist intensjonslojalitet og en mer ...
    • Lokal tilpasning av et måleverktøy for butikk-kvalitet i Tromsø 

      Mathisen, Line (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06)
      Målinger av service kvalitet, eller butikk-kvalitet, har vært mye diskutert fordi det ikke er utviklet et globalt måleverktøy som ivaretar de ulike egenskaper og faktorer ved å handel i butikk. Et av de mest kjente og mye omtalte måleverktøy, for målinger av service kvalitet, er SERVQUAL. SERVQUAL har vist seg problematisk å bruke som et globalt måleverktøy, men er den ofte brukt ved utvikling av ...
    • Luftambulansetjenesten HF. Hvert minutt bør telle. En studie av samvirke i praksis 

      Wærness, Kristian; Henriksen, Tina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-06)
      Samvirkeprinsippet stiller krav til at alle beredskapsaktører har et selvstendig ansvar for å sikre best mulig samvirke (Meld. St. 29 (2011-2012), 2012). Luftambulansetjenesten er sentral for effektiv behandling, transport og beredskap ved akutt sykdom eller skade. Ambulanseflyene er alltid i beredskap og benyttes til oppdrag over hele landet. Dette krever et smidig beredskapsnettverk og effektiv ...
    • Lønner det seg å velge bort revisor? En vurdering av konsekvenser for små aksjeselskaper som velger bort revisor 

      Opdahl, Stina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Denne oppgaven tar utgangspunkt i den økonomiske friheten små aksjeselskaper har fått etter at fritaket i revisjonsplikten ble innført. Formålet med oppgaven er å undersøke om det å velge bort revisor er et valg som lønner seg for selskapene. Dette ble gjort ved å se på mulige konsekvenser selskaper som velger bort revisor kan møte. For å utarbeide mulige konsekvenser ble det tatt utgangspunkt i ...
    • Lønnsomhet i byggevarebransjen. Casestudie av konsernet Per Strand AS. Hvilke forhold har betydning for oppnådd lønnsomhet? 

      Karlsen, Oddbjørn Løvås; Fløystad, Renate Elisabeth Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Formålet med masteroppgaven er å få innsikt i hvilke forhold som har betydning for lønnsomhet. Casebedriften vår, Per Strand AS, driver virksomhet innen byggevarebransjen og er en del av byggevarekjeden Byggmakker. Per Strand konsernet består av ti avdelinger. Avdelingene har lik eierstruktur og mange av de samme retningslinjene. Det kan derfor være naturlig å anta at lønnsomheten i hver avdeling ...
    • Lønnsomhet i hvitfisknæringen. Hvordan klarer bedrifter å overleve og prestere godt over tid i bransjer preget av turbulente omgivelser? 

      Snarby, Aksel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-08-16)
      Norsk filet av hvitfisk blir sett på som en næring i sammenhengende krise. Filetindustrien har stort press på seg og er preget av konkurser og røde regnskapstall. Hard konkurranse om knappe ressurser, og stor usikkerhet vedrørende fangsten er noen av kjennetegnene ved bransjen. Til tross for dette, er det aktører som overlever og presterer godt sammenlignet med resten av populasjonen. Med ...