Kjønnsforskjeller på holdninger, atferd og roller hos ansatte i norske barnehager. En studie av atferd som kan påvirke utvikling av kjønnsstereotypier hos barn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21117Dato
2020-05-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I dette studiet undersøkte vi holdninger, atferd og roller hos mannlige og kvinnelige ansatte i barnehage. Bakgrunnen for dette er tanken om at barnehageansattes vil kunne ha stor påvirkning for utvikling av kjønnsstereotypier hos barn og at mannlige og kvinnelige ansatte kan påvirke ulikt. Flere studier har undersøkt holdninger, atferd og roller hos barnehageansatte, i tillegg til dette ser vi på ansattes bruk av kjønnsspesifikke merkelapper med Developmental Intergroup Theory (Bilger & Liben, 2007) som bakteppe. Studiet er basert på et spørreskjema svart på av totalt 127 mannlige (N = 24) og kvinnelige (N = 103) barnehageansatte, med et aldersspenn fra 19 til 60 år (M = 37.72, SD = 10.03). Vi fant få forskjeller generelt, hvilket stemmer godt med andre studier på området. De tydeligste funnene var på ansattes bruk av kjønnsspesifikke merkelapper, som også er et område andre studier ikke har sett direkte på. Forskjell på mannlige og kvinnelige ansattes bruk av kjønnsspesifikke merkelapper kan bety at de bidrar ulikt til utviklingen av kjønnsstereotypier hos barn. Vi gjennomført også en eksplorerende analyse av data, hvor vi undersøkte påvirkningen av ansattes alder og tid jobbet på arbeidsplass i forhold til deres holdninger, atferd og roller. Vi ser også nærmere på Norges politiske mål om å øke andelen menn i barnehage, og hvilke implikasjoner det kan få for utvikling av kjønnsstereotypier, med bakgrunn i våre funn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: