Faktorer som påvirker prisen på en cruisereise. En empirisk studie av prisdannelsen for Hurtigrutens cruisereiser langs norskekysten
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21278Date
2016-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Biti, Helge TveitAbstract
Denne studien undersøker prisdannelsen til Hurtigruten AS ved hjelp av en invers etterspørselsmodell, hvor formålet er undersøke hvilke faktorer som bidrar til å forklare billettprisen til Hurtigruten og hvor stor innvirkning disse faktorene har på billettprisen. Det legges spesielt vekt på å undersøke hvilken virkning ulike kampanjer har på billettprisen. Til dette formålet blir det gjort en regresjonsanalyse av den inverse etterspørselsmodellen. Modellen har pris per cruisenatt som avhengig variabel, og forklaringsvariablene er cruisenetter, retning på reisen, lugarkategori, dager fra bestilling til reisetidspunkt, avgangsmåned, årstall for avgang, og ulike kampanjer. Det utformes i tillegg en annen modell for å undersøke om det finnes interaksjonseffekter mellom kampanjene og cruisenetter. Studien fokuserer på Hurtigrutens marked i Tyskland, Sveits og Østerrike for reiser langs norskekysten. Regresjonsresultatene fra studien viser at billettprisen varierer mye spesielt ut fra hvilken lugartype passasjerene bestiller, og basert på hvilken måned passasjerene reiser i. Resultatene viser at det er dyrest å reise i sommermånedene mai, juni, juli og august, som typisk er høysesong for turisme i Norge. Dette kan derfor indikere at prisen bevisst settes høyere under perioder med høyere etterspørsel. Et annet funn er at prisen per cruisenatt blir billigere jo tidligere man bestiller billett. Resultatene indikerer også at man i gjennomsnitt får 7.8 kroner i rabatt i pris per cruisenatt dersom man reiser én cruisenatt ekstra, og at enhetspriselastisiteten for etterspørsel etter cruisenetter viser seg å være elastisk, hvor 1 % økning i pris per cruisenatt medfører en reduksjon i cruisenetter på 9.47 %. Resultatene viser også at billettprisen endres signifikant under de fleste kampanjene. Det som kanskje er mer interessant, er at det viser seg å være en signifikant interaksjonseffekt mellom syv av kampanjevariablene og cruisenattvariabelen, som betyr at prisrabatten som passasjerene får ved å bestille flere cruisenetter endres under disse kampanjeperiodene. Dette indikerer at kampanjene har en effekt på etterspørselen etter cruisenetter, og elastisitetene for kampanjene viser at etterspørselen etter cruisenetter reagerer mindre på en prisendring under tre kampanjeperiodene, mens etterspørselen etter cruisenetter reagerer sterkere på en prisendring under fire av kampanjeperiodene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: