Hvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21347Dato
2020-06-04Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Buskli, Gerd EliSammendrag
Teamet for studien er unge kvinner med Asperger syndrom og deres akademiske selvforståelse. Formålet med denne studien har vært å belyse den akademiske selvforståelsen tre unge kvinner med uidentifisert Asperger syndrom hadde gjennom grunnskoleforløpet sitt. Problemstillingen er som følger: «Hvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet?» For å kunne utdype problemstilling er det valgt tre forskningsspørsmål knyttet til diagnose og akademisk selvforståelse. Masteroppgaven er basert på aktuell teori og forskning knyttet til jenter med Asperger syndrom. Noen av temaene som blir beskrevet er kamuflering, vennskap, gruppearbeid, sensoriske vansker, meltdowns og friminutt.
Studiet er basert på en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. Ved å få økt kunnskap om et fenomen, kan det gi bedre forståelse hos fagpersoner og mennesker generelt i samfunnet. Bedre forståelse kan være med på å bidra til at skoler og andre instanser evaluerer og utvikler sin praksis. Ved hjelp av et strategisk utvalg av unge kvinner med Asperger syndrom er det gjennomført tre semistrukturerte personlige intervjuer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: