Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21362Dato
2020-06-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Tessem, Eva SofieSammendrag
Sammendrag
Tittel: Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi.
Formål: Hensikten med denne undersøkelsen er å få innblikk i livsverdenen til elever som har gjennomgått skolegangen med lese- og skrivevansker og først da de gikk på videregående fikk de diagnosen dysleksi.
Problemstilling: Hvordan beskriver elever som fikk diagnosen dysleksi på videregående, sin skolegang i lys av sine lese- og skrivevansker, og hvordan opplevde de å få en diagnose?
Metode: Metoden som er valgt er kvalitativ ved respondentintervju. Tilnærmingen har til hensikt å avdekke et fenomen som kan gi leseren innsikt og forståelse fra respondentenes perspektiv. Utvalget består av tre jenter mellom 18 og 20 år. Studiens kvalitet er diskutert i forhold til validitet og reliabilitet. Videre er etiske hensyn vurdert for å ivareta respondentene i tråd med de forskningsetiske retningslinjer.
Resultat og sentrale funn: Respondentene beskriver episoder fra sin skolegang som forklarer hvordan de har opplevd å ha lese- og skrivevansker. De forteller hvordan dette har påvirket deres tanker om seg selv. Videre sier de noe om hvordan de har opplevd å få tilpasset undervisning. Og tilslutt hva de tenkte når de fikk diagnosen dysleksi.
Konklusjon: Elevene hadde ønsket å få diagnosen på barneskolen, slik at de selv forsto hvorfor de strevde med å lese og skrive, og samtidig få riktig hjelp.
Nøkkelord: lese- og skrivevansker, dysleksi, respondenter, diagnose, innsikt og livsverden.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: