Viser treff 81-89 av 89

    • Corroler for kjemiundervisning og formselektive katalysatorer 

      Berg, Steffen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Denne oppgaven belyser problematikken mellom praktiske kjemiøvelser og teoretisk læring. Til tross for det store potensialet som ligger i elevøvelser, tyder mye forskning på at elever ikke presterer bedre i kjemi ved å utføre praktisk arbeid. Det er i denne oppgaven undersøkt om det teoretiske læringsutbyttet kan økes, ved å utføre bevisste didaktiske tiltak ut i fra litteraturen. Undersøkelsen viser ...
    • Undervisning av NMR : en formativ problembasert tilnærming 

      Osvoll, Gerhard Erling Lian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Denne oppgaven presenterer resultatene fra et studie hvor en ny undervisningsmetode er prøvd ut i undervisningen av kjernemagnetisk resonans (NMR). Undervisningen er elevsentrert med bruk av formative undervisningsverktøy, hvor det er benyttet elementer fra den deduktive og den teknologiske undervisningsmetoden. Data er samlet inn i forbindelse med gjennomføringen av et undervisningsopplegg hvor ...
    • Representasjonskompetanse hos elever i design og håndverk 

      Soløy, Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-02-03)
      På det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Design og håndverk i videregående skole (Vg1) skal elevene arbeide med designprosessen – fra idé til produkt. Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig prosjekt i design og håndverk og matematikk. Problemstillingen var: ”Hvordan kommer elevenes representasjonskompetanse til uttrykk i arbeidet med de ulike fasene i designprosessen i et snøskulpturprosjekt?” ...
    • En sammenlignende studie av norske og russiske eksamensoppgaver med logaritmer : en analyse av eksamensoppgaver med kognitive kategorier som redskap. 

      Zvorono, Veronika Georgievna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-02-04)
      Undersøkelsen TIMSS Advanced 2008 blant elever i videregående skole har påvist svake resultater hos norske elever i matematikk. Samme undersøkelse viser at russiske elever har bedre resultater enn de norske. En analyse av eksamensoppgave kan si noe om hva skolens undervisning har fokusert på. Med basis i backwash-effekten (Clarkes, 1996) undersøkte jeg eksamensoppgaver i matematikk i Norge og i ...
    • Undervisning i bioteknologi : muligheter og utfordringer 

      Nyborg, Bjørn Sjøttem (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-12-15)
      Innenfor feltene biokjemi, genetikk og mikrobiologi har det de siste tjue årene vært en rask utvikling av nye metoder i takt med den teknologiske utviklingen, og disse metodene utgjør det vi kaller for bioteknologi. Bioteknologi inngår som målområder i læreplanen både for grunnutdanningen og videregående opplæring. Som følge av den raske utviklingen av feltet har derfor skolene en spesiell ...
    • Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid 

      Jørgensen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Gjennom de siste ti årene har en rask utvikling av nye bioteknologiske metoder vært fremtredene som et resultat av teknologiens fremvekst. For den moderne lærer, i den videregående skole, medfører dette stadig nye utfordringer innenfor tilrettelegging av faglig oppdatert undervisning. Spesielt krevende er det å kunne tilby laboratorieundervisning som gir god læring, og hvor utstyr og materiell ikke ...
    • Likningar i vidaregåande skule : eit kvalitativt studium av kva elevar veit og ikkje veit om likningar 

      Berget, Ingeborg Katrin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Likningar er eit tema innanfor matematikkfaget som mange elevar synest er vanskeleg. I denne studien har eg prøvd å sjå nærare på elevar si forståing av likningar, og har gjort ein kvalitativ studie mellom elevar på fyrste året i vidaregåande skule. Eg gjennomførte ei undersøkning der elevane skulle løyse oppstilte likningar og svare på spørsmål som gjekk på forståing av likningar. Problemstillinga ...
    • Leik eller læring : utbytte av eit skulebesøk på vitensenter 

      Jore, Inge Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Dei siste åra har fleire internasjonale undersøkjingar som TIMSS og PISA vist at norske elever har dårlige realfagsprestasjoner. Fleire tiltak har vorte sett i gang for å betre dette, eitt av dei er eit auka fokus på vitensenter. Vitensenter er eit populærvitenskapeleg opplevings- og læringssenter innanfor matematikk, naturvitenskap og teknologi der dei besøkande lærer ved å eksperimentere sjølv. Oppgåva ...
    • Studenters förståelse av derivatan: en kvalitativ studie 

      Oskarsson, Jonas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-01)
      För att en förstaårsstudent ska få godkänt på en kalkulusexamen, krävs strängt taget inte god begreppsförståelse, utan bara rätt användning av relevanta begrepp. God begreppsförståelse, är en förutsättning för att man verkligen ska förstå högre matematik. Fokus i detta matematikdidaktiska arbete är hur förstaårsstudenter, efter avslutad kalkuluskurs, förstår det centrala begreppet derivata. Ju högre ...