Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen (1. utg)
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21870Date
2021-04-09Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
BAKGRUNN - MITT VALG er en norsk tilpasset versjon av det universelt forebyggende undervisningsprogrammet Lions Quest som er utviklet i USA. MITT VALG er beskrevet som et livsmestringsprogram med fokus på sosial og emosjonell læring, psykisk helse, kritisk tenkning og faglig utvikling. Denne oppsummeringen tar for seg opplæringsprogrammet MITT VALG for ungdomskolen. MITT VALG eies av Stiftelsen Det er mitt valg, opprettet av Lions Norge.
METODE - Denne oppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser om evidens samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket.
RESULTATER - Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. MITT VALG er godt beskrevet og begrunnet, og tiltakseier tilbyr noe implementeringsstøtte. Det er gjennomført én norsk effektstudie, men resultatene på de fleste utfallsmål viser ikke effekt av programmet. Studien er mangelfullt rapportert og det er uklart hvilke av utfallsmålene som er mest sentrale for tiltaket effektivitet. MITT VALG har vært under revisjon vår 2020, noe som ytterligere svekker effektstudiens relevans.
KONKLUSJON - MITT VALG klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnede tiltak.
METODE - Denne oppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser om evidens samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket.
RESULTATER - Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. MITT VALG er godt beskrevet og begrunnet, og tiltakseier tilbyr noe implementeringsstøtte. Det er gjennomført én norsk effektstudie, men resultatene på de fleste utfallsmål viser ikke effekt av programmet. Studien er mangelfullt rapportert og det er uklart hvilke av utfallsmålene som er mest sentrale for tiltaket effektivitet. MITT VALG har vært under revisjon vår 2020, noe som ytterligere svekker effektstudiens relevans.
KONKLUSJON - MITT VALG klassifiseres på evidensnivå 2 – Teoretisk begrunnede tiltak.
Description
Publisert versjon tilgjengelig her: https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/mitt-valg-ungdomsskole-versjonen-1-utg/
Publisher
Regionalt kunnskapssenter for barn og unge- nord (RKBU Nord) ved UiT- Norges arktiske universitetCitation
Sæle, Aasheim. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. 2021Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)