Barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) - Hvilke erfaringer har foresatte til barn med autismespekterforstyrrelse ved bruk av ASK?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21997Dato
2021-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Gotvassli, Mathilde NilsenSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om foresattes erfaringer med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Jeg har gjennomført fem intervju av foresatte til barn med autisme som bruker ASK. Jeg ønsket å framskaffe kunnskap om hvordan foresatte erfarte bruk og opplæring av ASK. Barn med autisme kan ha vansker med språk og kommunikasjon, og ASK kan spille en viktig rolle i å støtte og hjelpe kommunikasjonsutviklingen til barn med autisme. For at ulike tiltak skal ha god effekt viser forskning at både barna med autismespekterforstyrrelse og deres foreldre må inkluderes aktivt i tiltakene. Derfor valgte jeg å undersøke erfaringer til de som stod barnet nærmest, nemlig de foresatte. Forskning viser at det er store variasjoner i tjenestetilbudene til barn med autisme, blant annet med hensyn til tilgang, organisering og kompetanse. Denne store variasjonen ble også beskrevet av de foresatte i denne studien. I tillegg ble det klart at flere opplevde mangel på veiledning, opplæring, og oppfølging. Det er behov for et økt forskningsfokus på ASK-brukeres og deres nærpersoners erfaringer med bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon. Kunnskap om hvordan de opplever å få veiledning og hjelp vil være nødvendig for å avdekke hvilke tiltak som er nødvendig for å sikre ASK-brukeres rettigheter.
Beskrivelse
Klarer ikke gjennomføre sak: Failed to perform step 2 in Navigate Stage 'Select All' on page 'Read PDF' - Access is denied
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: