Spesial- og støttepedagogers erfaringer med tilrettelegging for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22265Dato
2021-05-18Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Schive, EvySammendrag
For å få til en god tilrettelegging for alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen er det mange faktorer som spiller inn. Forskning som jeg viser til i denne oppgaven konkluderer med at i mange tilfeller blir ikke tilretteleggingen god nok. Årsakene er mange; utfordringer knyttet til kartlegging, tilrettelegging av ASK-systemet og også mange utfordringer knyttes til barnets språkmiljø. Jeg ønsker i denne oppgaven å finne mer ut av hvilke utfordringer og muligheter spesial- og støttepedagoger i barnehagen møter i denne prosessen og har jobbet ut fra problemstillingen: Hvilke erfaringer har spesial- og støttepedagoger med tilrettelegging for ASK i barnehagen? Forskningsspørsmålet som jeg har utarbeidet er: Hvilke muligheter og utfordringer møter spesial- og støttepedagogene i dette arbeidet.
Jeg har benyttet meg av kvalitativ metode og har intervjuet spesial- og støttepedagoger i ulike barnehager for å finne noen svar på problemstillingen.
Resultatene viser spesial- og støttepedagoger som viser stort engasjement og vilje for tilrettelegging. De var opptatte av å innhente kunnskap fra ulike hold og spre kunnskapen videre til øvrig personell. Holdningene de hadde møtt var varierte, noen fortalte om utfordringer knyttet til negative holdninger hos ledelsen og øvrig personale og andre forteller om engasjement og vilje hos hele personalgruppa for å legge godt til rette til beste for det enkelte barnet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: