Afasi og samtale En kvalitativ observasjonsstudie av en samtale mellom en person med afasi og hennes ektefelle
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22270Dato
2021-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Andersen, Åse-KatrineSammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke samarbeidet mellom et samtalepar med afasi involvert. Det sekundære målet er å identifisere kommunikasjonsstrategier som kan forbedre mulighetene for å utvide samtalen.
Problemformuleringen min er: Hvilke samtalemønstre og kommunikasjonsstrategier sees i en samtale mellom en person med afasi og en normaltalende nærperson?
Som forskningsmetode har jeg valgt et kvalitativt design, og tilnærmingen er en kasus-undersøkelse. Observasjon, transkribering og Conversational Analysis (CA) er de konkrete teknikkene som er brukt for å svare på problemformuleringen. CA er gjerne kalt samtale-analyse på norsk (Lind, 2005b), men forkortelsen CA vil være det som brukes i fortsettelsen.
Sentrale funn viser at samtalen er preget av ordleting. Talen til den afasirammede inneholder forholdsvis få nøkkelord noe som utfordrer felles forståelse. Studien bekrefter en aktivitet som ofte starter en samarbeidende problemløsningssekvens, tradisjonelt kalt hint- og gjette-sekvens. Den afasirammede benytter gjennomgående erstatningsord for å holde på samtale-turen og planlegge egen ytring. Analysen støtter påstanden om at gester er betydelige handlinger i samtaler med afasi involvert. Den afasirammede benytter gester for å få frem eget budskap. Den normaltalende gjetter, stiller spørsmål og oppsummerer felles forståelse for å lette samtalen.
Resultatet kan ha innvirkning på hvordan kommunikasjonspartnere kan forbedre kommunikasjonen ved å engasjere seg og bruke nødvendige kommunikasjons-strategier.
Konklusjoner: Når personen med afasi leter etter riktig ord utløser det som oftest et reparasjonsmønster kalt hint- og gjettesekvens. Den afatiske deltakeren tar initiativ og gjør seg forstått ved bruk av to modaliteter for kommunikasjon: tale og gester, inkludert peking. Den normaltalende deltakeren er en sterk bidragsyter til å lette samtalen for den afasirammede ved å spørre, gjette og oppsummere seg frem til felles forståelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: