«Å finne sin plass på ny». En kvalitativ studie om overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22276Dato
2021-05-26Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Keiy CeloricoSammendrag
I Norge ønsker myndighetene at skoleløpet fra 1.klasse og til elevene får vitnemål fra videregående skole, skal anses som, og oppleves som en helhet. Elevene må likevel gjennomgå opp til to overganger mellom opplæringssted, og den fra barne- til ungdomsskole er én av dem. Problemstillingen for mitt prosjekt lyder som følger: Hvordan blir elevenes sosiale omstilling fra barne- til ungdomsskolen forberedt av barneskolen, ivaretatt av ungdomsskolen og opplevd av elevene? Mitt mål med denne studien er å få et lite innblikk i hvordan overgangen mellom barne- og ungdomsskolen går for seg, med perspektivet fra både lærere og elever, med særlig fokus på det sosiale aspektet. Dette skal jeg gjøre ved å intervjue lærere fra både barne- og ungdomsskolen som arbeider med denne overgangen, samt få innblikk i tankene til elever som har gått i 8.klasse siden høsten 2020 gjennom et spørreskjema.
Den komplekse problemstillingen min gir utspring til tre separate forskningsspørsmål som jeg skal ta utgangspunkt i når jeg drøfter resultatene. Produktet av studien min er økt kunnskap om hvordan overgangen fra barne- til ungdomsskolen blir gjennomført og opplevd av et utvalg elever.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: