«Jeg trodde ikke tekstanalyse var noe for småtrinnet». En litteraturdidaktisk modell for arbeid med skjønnlitteratur
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22304Dato
2020-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I forbindelse med masterarbeidet vårt utviklet vi en modell for arbeid med skjønnlitteratur. Den skal fungere som et verktøy for læreren i arbeidet med å utvikle elevenes litterære kompetanse. Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke modellens funksjonalitet for både lærers bruk og elevens læring. Som forskningsdesign har vi benyttet aksjonsforskning, som er et forskende partnerskap med en lærer som forskningsdeltaker. Sammen har vi arbeidet frem en modell som har god støtte i lærerens styringsdokumenter, litteraturdidaktisk velbegrunnet samt er praktisk som verktøy for læreren i planleggingen av litteraturundervisningen på småskolen. Datamaterialet har vi samlet inn ved hjelp av en triangulerende metode der observasjonsutdrag og intervjueutsagn vil danne grunnlaget for vår analyse og svar på problemstillingen.
Våre funn viser at modellen vår er funksjonell for sitt formål. Den fungerer godt som et verktøy for læreren, samtidig som den bidrar til at elever både får vist og utviklet sin litterære kompetanse. Modellen fremmer en arbeidsmetode som gjør elevene i stand til å møte en litterær tekst med vekt på både erfaringsbaserte og analytiske tilnærminger. Modellen skal brukes som et verktøy i planlegging av litterære samtaler der elevene får sine tanker og meninger både utfordret og bekreftet og får en øvelse i å stole på sine egne meninger.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: